پرهیز از زیاده‏ روی در سرزنش و بدزبانی، یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر

وبلاگ " تسنیم در سرزمین آرامش " نوشت :


حضرت علی علیه‏ السلام در وصیت به فرزند بزرگوارش، امام حسن مجتبی علیه‏ السلام می‏ فرماید: «والاِفْراطُ فِی المَلامَةِ یَشُبُّ نیرانَ اللَّجاجَةِ؛ زیاده‏ روی در سرزنش، آتش لجاجت را برمی‏ افروزد».(1)


بدزبانی و خشونت، نه تنها موجب هدایت گمراهان نمی‏شود، بلکه پس از تخریب شخصیت و بی‏آبرو کردن فرد، او را کینه توز و خودخواه می‏سازد و چه بسا وی را در پیمودن راه خلافی که در پیش گرفته است، جسورتر می‏کند. حضرت علی علیه‏السلام در هشداری به همگان می‏فرماید: «ولا تَکْثِرِ الْعِتابَ فَإِنَّهُ یُورِثُ الضَّغینَةَ؛ در سرزنش و نکوهش زیاده‏روی مکن که موجب کینه‏توزی می‏شود».(2)


با سرزنش زیاد، فرد خطاکار تصور می‏کند که دیگر اصلاح‏پذیر نیست و دیگران از او روی گردانند. از این رو، نه تنها خطاهای گذشته خود را تکرار می‏کند، بلکه با ناامیدی بر لغزش وانحراف خویش نیز می‏افزاید. پس یکی از موانع به بار نشستن امر به معروف و نهی از منکر، آن است که این دو فریضه مهم با زیاده‏روی درسرزنش و نکوهش همراه شود.
پیام متن:
1. امر به معروف و نهی از منکر، شرایط و ویژگی‏هایی دارد که رعایت آنها، ضروری است.
2. بدزبانی، تندخویی و خشونت، نه تنها در امر به معروف و نهی از منکر سازنده نیست، بلکه ویرانگر است.
 

 
اعتمادسازی
یکی از روش‏های اثرگذار در امر به معروف و نهی از منکر، اعتمادسازی است. اگر شنونده به ناصح اعتماد نداشته باشد، سخنش را نمی‏پذیرد. باید در وهله اول، اعتماد طرف مقابل را جلب کرد و به او اطمینان داد که ناصح از روی دل‏سوزی، خیرخواهی و مصلحت او در حال ارشاد است. یکی از رموز موفقیت پیامبران الهی نیز همین نکته بود که مردم یقین داشتند این بزرگواران درصدد منافع شخصی ومطامع دنیوی و مادی نیستند و هدفی جز اصلاح پیروان خویش ندارند. خداوند در قرآن کریم با تأکید بر همین واقعیت، به مردم گوشزد می‏کند:
لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُومِنینَ رَوفٌ رَحیمٌ. (3)

به یقین، رسولی از خود شما به سوی‏تان آمد که رنج‏های شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و با مؤمنان رئوف و مهربان است.

پیشوایان معصوم نیز با جلب محبت و دوستی دیگران، در پی ارشاد و راهنمایی آنان برمی‏آمدند.
پیام متن:
1. راهنمایی دل‏سوزانه و خیرخواهانه، در امر به معروف و نهی از منکر جلب اعتماد دیگران و افزایش درصد موفقیت درعمل را به دنبال دارد.
2. با جلب اعتماد دیگران در اثر دل‏سوزی و خیرخواهی نسبت به آنها، راه برای ارشاد و راهنمایی آنان هموار می‏شود.
 
امر به معروف در خانواده
ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در محیط خانواده، بر کسی پوشیده نیست. افراد یک خانواده باید بر کارهای هم نظارت آگاهانه و دل‏سوزانه داشته باشند و یکدیگر را در بهسازی زندگی مادی و معنوی یاری دهند. بی‏شک، مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر در خانواده، گسترده‏تر و سنگین‏تر است؛ چه اینکه افراد، اطلاعات و شناخت کامل‏تری از یکدیگر دارند و بر اثر ارتباط همیشگی، پیش از دیگران به عیب‏های یکدیگر پی می‏برند و درنتیجه، این تکلیف مهم نیز بر آنان واجب می‏شود. در آیه‏ای هدایتگر از قرآن کریم، در این باره می‏ خوانیم:


یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ. (4) ای کسانی که ایمان آورده‏اید! خود و خانواده‏تان را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‏ها هستند، نگه دارید.
 
امام صادق علیه‏السلام در تفسیر این آیه می‏فرماید:
آنها (اعضای خانواده خود) را به آنچه خداوند دستور داده است، فرمان ده و از آنچه او برحذر داشته است، نهی کن. پس اگر از تو فرمان بردند، ایشان را از آتش نگه‏داشته و فرمان خدا را محقق ساخته‏ای، ولی اگر نافرمانی کردند، تو مسئولیت خویش را انجام داده‏ای.(5) وقتی این آیه نازل شد، مردی بنای گریستن گذاشت. علت گریه‏اش را جویا شدند. گفت: من از اصلاح خود ناتوانم و خوف آن دارم که گرفتار دوزخ شوم! اینک خداوند، نجات خانواده‏ام از عذاب دوزخ را نیز از من خواسته است. حضرت به او فرمود: «(اندوهگین مباش) همین مقدار که آنان را به آنچه خودت انجام می‏دهی، امر کنی و از آنچه خودت ترک می‏کنی، بازداری، کفایت می‏کند».(6)
پیام متن:
1. فرضیه امر به معروف و نهی از منکر، حتی در محیط خانواده نیز باید اجرا شود.
2. در صورتی که خانواده، زیر بار امر به معروف و نهی از منکر نرفت، به جای درگیری با آنها، باید کار را به خداوند واگذار نمود.
 
احساس مسئولیت اجتماعی
از دیدگاه اسلام، سرنوشت فرد و جامعه از هم جدا نیست و صلاح و فساد هر یک بر دیگری اثرگذار است. از این رو، هیچ کس نباید به این دلیل که خود به وظایفش عمل می‏کند، در قبال کارها و سرنوشت دیگران بی‏تفاوت باشد؛ چون بی‏ توجهی و اهانت کردن مردم به ارزش‏های الهی، خواه ناخواه پس از مدتی در جامعه تأثیر منفی می‏گذارد. تشبیه روایی زیبایی از رسول‏خدا صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله دراین باره برجاست. آن حضرت می‏فرماید:
یک گنه‏کار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی شده است و در وسط دریا تصمیم می‏گیرد که قسمتی از کشتی را که خودش در آنجا نشسته است، سوراخ کند. اگردیگران، او را از این کار خطرناک باز ندارند و به استناد اینکه او جای نشستن خودش را سوراخ می‏کند و به محلی که ما در آن نشسته‏ایم، کاری ندارد، به او کاری نداشته باشند و او موفق شود نیت نادرست خود را عملی سازد، با نفوذ آب به داخل کشتی، همه غرق و نابود خواهند شد.(7)
بنابراین، برای پاک‏سازی محیط اجتماعی از گناه و انحراف، بر همگان واجب است که در برابر عملکرد غلط و آشکار دیگران احساس مسئولیت عملی کنند؛ زیرا اگر منکرات و گناهان به طور علنی در جامعه شیوع یابد، آسیب‏های جدی‏تری به اجتماع وارد می‏آید. امام صادق علیه‏السلام از رسول خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله روایت می‏ کند:


اِنَّ الْمَعْصِیَةَ إِذا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّا لَمْ تَضُرُّ اِلاّ عامِلُها و إذا عَمِلَ بِهاعَلانِیَةً وَ لَمْ یُغَیَّرْ عَلَیْهِ أَضَرَّتِ الْعامَّةَ وَ ذلِکَ أَنَّهُ یُذِلُّ بِعَمَلِهِ دِینَ اللّهِ وَ یَقْتَدی بِهِ أَهْلُ عَداوَةِ اللّهِ.(8)

هرگاه بنده به طور پنهانی معصیتی مرتکب شود، جز خودش از آن زیان نمی‏بیند، ولی هرگاه آشکارا معصیت کند و با او برخوردی نشود، همه جامعه از آن زیان می‏بیند.

این بدان خاطر است که او باانجام دادن این عمل (گناه)، دین خدا را ذلیل می‏کند و دشمنان خدا نیز (جسارت یافته) به او اقتدا می‏کنند.
پیام متن:
بی‏تفاوت بودن نسبت به گناهان آشکار اجتماعی، به آسیب‏های اجتماعی و گستاخ شدن دیگران برای پرداختن به گناهان می ‏انجامد.
 
مبارزه مثبت و منفی با گناه ـ مدارا در امر به معروف و نهی از منکر
مبارزه مثبت در برابر گناهان، بدین معناست که هرگاه با منکری روبه‏رو می‏شویم، با قاطعیت و جدیت تمام در برابر آن بایستیم و در حد توانایی خویش، از رخ دادن یا تکرار آن جلوگیری کنیم. البته لازمه این کار، نرمی و مدارا و تسلط کامل داشتن بر اعصاب است؛ زیرا امر به معروف و نهی‏ازمنکر، زمانی اثرگذار است که همراه با مدارا باشد و با قصد خیر انجام شود و بیزاری و نفرت ناهی از منکر، به بیزاری و تنفر از انجام‏دهنده منکر نینجامد. خداوند در کلامی آسمانی به پیامبرش دستور می‏دهد که «فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنّی بَریءٌ مِمّا تَعْمَلُونَ؛ اگر تو را نافرمانی کنند، بگو: من از آنچه انجام می‏دهید، بیزارم». (9) با این دستورالعمل، مسلمانان صدر اسلام هرگاه مرتکب گناه می‏شدند، با رغبت و میل خود خدمت پیامبر می‏رسیدند و می‏گفتند: «طَهِّرْنی؛ پاکم ساز»؛ زیرا آنان به خوبی دریافته بودند که هدف از حدود شرعی، پاک‏سازی گناه است، نه کیفر دادن گناه کار.
حضرت امام خمینی رحمه‏الله دراین باره می‏فرماید:
در باب امر به معروف و نهی از منکر، یکی از مهمات همین رفق و مدارا کردن است. ممکن است اگر انسان مرتکب معصیت یا تارک واجبی را با شدّت و عنف بخواهد جلوگیری کند، کارش از معصیت کوچک به معاصی بزرگ یا به ردّه و کفر منتهی شود. در ذایقه انسان، امر و نهی تلخ و ناگوار است و غضب و عصبیت را تحریک می‏کند. آمر به معروف و ناهی از منکر باید این تلخی و ناگواری را با شیرینی بیان و رفق و مدارا و حسن خلق، جبران کند تا کلامش اثر کند و دل سخت معصیت‏کار را نرم و رام سازد.(10)
اگر این احتمال برود که امر و نهی به معروف و منکر تأثیری ندارد و به جسارت یافتن طرف مقابل می‏انجامد، باید مرحله به مرحله بر شدت آن افزود و روش امر و نهی را تغییر داد. درصورتی که احتمال تأثیر آن زیاد باشد، از ابزاری چون نگاه خشمناک و مانند آن می‏توان مدد گرفت و در صورت لزوم اجرای اقدامات شدیدتر، حکومت اسلامی در این زمینه تصمیم می‏گیرد.
در جایی که تذکر و توصیه گفتاری و برخورد عملی، در آن حدی که بر عهده مردم عادی است، تأثیری نداشت، می‏توان از راه مبارزه منفی وارد شد و برای مثال، با قطع دوستی و رفت و آمد، این کار را انجام داد. البته اینها کمترین کاری است که هر مسلمانی در رویارویی با منکر می‏تواند انجام دهد.(11)
پیام متن:
1. برای امر به معروف و نهی از منکر، به دو روش مبارزه مثبت یا منفی می‏توان اقدام کرد.
2.در مبارزه مثبت یا ایجابی باید با به کارگیری روش مناسب، با قاطعیت عمل کرد و در مبارزه منفی یا سلبی، باید با ترک و دوری کردن از فرد یا مانند آن، او را متوجه اشتباهش کنیم.
 
احساس مسئولیت عالِم در قبال انسان‏ها و رمز برتری او بر عابد در نگاه سعدی
سعدی شیرازی، رمز اصلی برتری عالِم بر عابد را در آن می‏داند که عالِم، هرگز در برابر احوال دیگران بی‏اعتنا نیست و همواره دغدغه دست‏گیری از دیگران و هدایت و ارشاد کردن آنان را در سر دارد. به عبارتی دیگر، عابد، سر در سودای خویش دارد و عالِم، دل در هوای دیگران. عابد بر آن اندیشه است که تنها «گلیم خویش از موج به در برد»، ولی عالِم می‏کوشد که «بگیرد غریق را».
سعدی این مطالب را چنین به شعر آورده است:
صاحب‏دلی به مدرسه آمد ز خانقاه(12)
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عابد و عالِم چه فرق بود؟
تا اختیار نمودی از آن، این قریق را
گفت آن گلیم خویش به در می‏برد ز موج وین سعی می‏کند که بگیرد غریق را(13)
در حقیقت، رمز برتری عالم بر عابد، در مسئولیت پذیری عالِم در اجرای «امر به معروف و نهی از منکر) است.
پیام متن:
امر به معروف و نهی از منکر که ظهور عملی احساس مسئولیت است، رمز برتری عالِم بر عابد به شمار می‏آید.
 
پی نوشت ها :
1. بحارالانوار، ج 77، ص 214.
2. همان.
3. توبه:128
4. تحریم:6
5. وسائل الشیعه، ج 11، ص 418.
6. همان، ص 417.
7. تفسیر نمونه، ج 3، ص 38.
8. بحارالانوار، ج 100، ص 78.
9. شعراء: 216
10. امام خمینى رحمه‏ الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 317.
11. نک: احمدحسین شریفى، آیین زندگى؛ اخلاق معاشرت، مرکز تحقیقات سپاه، ص 48.
12. مکان عبادت عباد و زهاد، صومعه.
13. کلیات سعدى، تصحیح: محمدعلى فروغى، صص 212 و 213.
 

نظرات 2 + ارسال نظر
غلامرضا پورباقری یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:25 ق.ظ http://www.fahmide.com

با عرض سلام و خسته نباشید

حوزه دانش آموزی شهرستان فراشبند استان فارس به منناسبت فرا رسیدن " حــــماسه نـــــــه دی " اقدام به راه اندازی وبلاگ جامع نه دی کرده است ... از همین لحظه آمادگی خد را اعلام می داریم

پایگاه جامع حماسه نه دی شهرستان فراشبند:
hemase-88.blogfa.com

سایت حوزه بسیج دانش آموزی شهرستان فراشبند:
fahmide.com


این گردبادهای به غیرت درآمده
تسلیم رهبرند که طوفان نمی کنند

ای رهبرا برای دفاع از حریمتان
مردم دریغ از سر و از جان نمی کنند

عرفان مقربین یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:54 ق.ظ http://www.yazahra123.blogfa.com



سلام لطفا به وبلاگ من هم سری بزنید.
تشکر.یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد