عالمان حماسه ساز(میرزای شیرازی)

وبلاگ "حماسه اقتصادی ، حماسه سیاسی " نوشت :

میرزای شیرازی
معرفی
آیت ‏الله سیدحسن شیراز عالمان حماسه ساز (1) ی، معروف به «میرزای شیرازی» در پانزده جمادی ‏الاولی سال 1230ق در شیراز به دنیا آمد. پدرش را
در کودکی از دست داد و تحت سرپرستی دایی خود به نام «مجد الاشرف» قرار گرفت. میرزا در هشت سالگی تحصیلات مقدماتی را به پایان رسانید و پس از فراگیری فقه و اصول، در دوازده سالگی پای درس «شیخ محمد تقی»، یکی از مدرسان شیراز نشست و سپس به مدرسه صدر اصفهان رفت و به فراگیری علوم عقلی و نقلی پرداخت. او در سال 1259ق به نجف هجرت کرد و در آنجا با عالم بزرگوار و فقیه توانا، شیخ مرتضی انصاری آشنا شد.
پس از درگذشت شیخ انصاری، علما و فقها به مرجعیت میرزای شیرازی رأی دادند. سرانجام این عالم فرزانه، در روز دوشنبه هشتم شعبان در ۸۲ سالگی درگذشت و در یکی از حجره ‏های صحن حرم امام دفن شد.

حماسه سیاسی میرزای شیرازی

حماسه نخست؛ استقبال نکردن از ناصرالدین شاه
 هنگام ورود ناصرالدین شاه به نجف، میرزا نپذیرفت به استقبال او برود و در محل اقامتش با او دیدار کند. نیز هدیه‏ ای را که شاه برای او فرستاد، بازگرداند و سرانجام پس از اصرارهای فراوان شاه، در صحن مطهر امام علی علیه السلام با او دیدار کرد.
  
 حماسه دوم‏؛ نپذیرفتن کاردار انگلیس
 در سال 1311ق آشوبی مذهبی میان اهالی سامراء و مناطق هم‏جوار آن صورت پذیرفت. میرزا، کنسول انگلیس در بغداد را که برای فرونشاندن این فتنه به سامراء رفته بود، به حضور نپذیرفت و برای او پیغام فرستاد که به دخالت یک مأمور بریتانیایی در کاری که به انگلستان مربوط نمی‏ شود، نیاز نیست؛ زیرا مردم و دولت عثمانی هر دو مسلمان و دارای قبله واحد هستند.

 حماسه سوم؛ تحریم تنباکو
در آن دوران که انگلیس سلطه استعماریش را بر سرتاسر هندوستان گسترش داده بود، تصمیم گرفت این برنامه را در دیگر سرزمین‏ ها اجرا کند و ایران نیز مورد نظر بود. رقابت شدید میان دولت های روسیه و انگلیس بر سر دست‏یابی هر چه بیشتر به امتیازهای اقتصادی و سیاسی در ایران و غارت سرمایه ‏های مردم، در دوره سلطنت ناصرالدین شاه به اوج خود رسید. تاریخ ‏نگاران، این دوره از تاریخ ایران را «عصر امتیازات» نامیده ‏اند.
یکی از مهم‌ترین رویدادها در روزگار میرزای شیرازی، تحریم تنباکو بود. فتوای تاریخی او در معاهده انحصار تنباکو در زمان ناصرالدین شاه، چنان مردم را به صحنه کشاند که شاه قاجار مجبور به فسخ قرارداد تنباکو گردید. با صدور این فتوا، مردم مبارزه سیاسی بر ضد قرارداد استعماری مذکور را وظیفه‏ ای شرعی دانستند و به مخالفت شدید با آن پرداختند.
فتوای میرزای شیرازی، بزرگ‏ترین ضربه‏ ای بود که در قرن نوزدهم بر پیکر استعمار وارد آمد. این قیام در واقع، اتحاد و ایثارگری مردم ایران را در حفظ استقلال و هویت اسلامی کشورشان نشان داد. همچنین در این قیام، مردم بیش از پیش، به قدرت و اهمیت روحانیت پی بردند و بار دیگر، پیوند دیرپای روحانیت اصیل و مردم جلوه ‏گر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد