افزایش بهره وری از لحظه نورانی

وبلاگ " عفاف " نوشت :

لحظه نورانی نماز
عوامل تعیین‌کننده در افزایش بهره‌مندی از عبادت:
شناخت و معرفت:
این که عبادت، چرا، چگونه و برای چه کسی انجام شود با شناخت و درک عبادت‌کننده رابطه مستقیم دارد. هر چه دانایی و معرفت در حوزه یاد شده افزون‌تر باشد، بهره‌مندی شخص نیز از عبادت و احساس لذت او فزون‌تر خواهد بود.
نشاط:
نشاط و سرزندگی و دوری از سستی و تنبلی، در موفقیت هر کاری نقش کلیدی ایفا می‌کند. در انجام عبادت و درک شیرینی آن نیز، داشتن نشاط و حس و حال عبادت و پرهیز از انجام اجباری و از سر رفع تکلیف آن، بسیار مهم است
پیامبر رحمت(صلی الله علیه و آله) فرموده است: «آفت عبادت سستی است». تحف العقول، ص6  عبادتی که بدون نشاط انجام گیرد، نه تنها بهره فراوانی در پی نخواهد  داشت بلکه چه بسا زیان‌هایی از جمله کم توجهی و خستگی در  عبادت را در پی می‌آورد. پس برای درک شیرینی عبادت‌ها به این کلام  امیرالمۆمنین باید گوش جان سپرد که: «با نفس خود مدارا کن و به زور  به عبادت وادارش مساز و از اوقات فراغت، نشاط و سرخوشی برای  بادت بهره‌گیر» (نهج البلاغه، نامه 69). پس هرگاه دل در حال روی آوردن باشد آن را به انجام مستحبّات وادارید و هرگاه پشت کرد به انجام  رائض از سوی آنها بسنده کنید». (نهج البلاغه، حکمت312)
"یعنی فقط واجبات را در زمانی که نشاط ندارید آنهم اول وقت انجام دهید " خود اول وقت انجام دادن واجبات به نشاط انسان کمک میکند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد