وبلاگ " پنج گنج " نوشت :
زینب
نام آشنایى است که دور آن را هالهاى از اوصاف نیک و برتر احاطه نموده
است. صبر زینب (س) زبانزد دوست و دشمن است؛ و آسمانیان نیز با آن آشنا چرا
که «عَجِبَت مِن صَبرِکَ مَلائِکَةُ السَّماءِ؛ از صبر زینب ملائکه آسمانى
به تعجب آمدند.» وفاى زینب نیز بر کسى پوشیده نیست، چرا که او بود که با
تحمّل رنج آورترین حادثهها، و دادن جوانان خویش وفاى خود را به برادر و
امام خویش ثابت نمود.
دانش و بصیرت زینب (س) هم براى همه مشهود است چرا
که با بصیرت او و خطبه ها و پیامهاى او بود که انقلاب کربلا تا درون کاخ
یزید در شام پیشرفت و یزید و ابن زیاد رابه زانو در آورد.
و تدبیر او
بود که کاروان اسرا را با سربلندى به مدینه رساند، و در طول اسارت عزّت و
سربلندى را، عبادت و عرفان را، حیا و عفّت و پاکدامنى و نجابت را به نمایش
گذاشت و... حقاً که زینب، زینت پدرش امیرمؤمنان (علیه السلام) مىباشد با
این همه فضیلت:
دو عالم بر على نازد، على بر همسرش نازد
على و همسرش زهرا(س) به زینب دخترش نازد
در
این مقال برآنیم گوشه هایى از حیا، عفت و پاکدامنى زینب را به تصویر کشیم و
ره توشه گرانبهایى براى بانوانى که مىخواهند زینب گونه زندگى کنند و به
افتخار و سربلندى ابدى برسند، مهیا سازیم. ضرورت بحث حیا امروزه در
سرتاسر جهان، مخصوصاً کشورهاى اسلامى و على الخصوص جامعه تشیّع، تلاش
استعمارگران و مهاجمان فرهنگى برآن است که حیا و عفّت بانوان را نشانه روند
و جامعه را از این راه به بى دینى سوق دهند و در نتیجه آن
به مطامع شیطانى خود برسند، چرا که آنها به خوبى یافته اند اگر دین و
مذهب تشیّع را بخواهند نابود کنند. باید حیا، عفت و پاکدامنى را از بین
ببرند. هرگاه از جامعه حیا رخت بر بست و عفت در آن لگدکوب شد، دین هم بساط
خویش را جمع خواهد کرد. على (علیهالسلام) به زیبایى مىفرماید: «اَحسَنُ
مَلابِس الدِّینِ اَلحَیاءُ ؛ نیکوترین لباس دین حیا است.»؛
امام صادق (ع)
فرمود: «لاایمانَ لِمَن لاحَیاءَ لَهُ ؛ایمانى نیست براى آن کسى که حیا
ندارد.»(۲)
و امام باقر (ع) فرمود: «اَلحَیاءُ وَ الاِیمان مَقرُونانِ فى
قَرنٍ فَاِذا ذَهَبَ اَحَدَهُما تَبَعهُ صاحِبهُ ؛حیا و ایمان با هم بر یک
شاخه قرار گرفتهاند، پس هرگاه یکى از آن دو برود، دیگرى نیز از او تبعیت
مىکند.» و زیباتر از همه،
امام حسین (ع) ـ آن کسى که زینب (س)، حیا را از
مکتب او آموخت ـ فرمود: «لا حَیاءَ لِمَن لادِینَ لَهُ ؛ آن که دین ندارد،
حیاء هم ندارد.» از روایات فوق به خوبى استفاده مى شود که بین ماندگارى دین
در جامعه و وجود حیا، رابطه تنگاتنگى وجود دارد. مهاجمان فرهنگى، بخوبى
این رابطه و ملازمه را دریافتهاند از این رو صهیونیست معروف «نتانیاهو»
این گونه القاء مى کند که «برنامه هاى ماهوارهاى به مثابه یک نیروى شورشى
بسیار مؤثر عمل مى کنند، بچّه هاى ایرانى مسلماً لباس هاى زیبایى را خواهند
خواست که در شوهاى تلویزیونى مىبینند آنها استخرهاى شنا و شیوه زندگى
فانتزى خواهند خواست.»
به گفته یک مقام آگاه در حال حاضر ۹۷ ماهواره
متعلق به ۱۵ کشور جهان براى مردم ایران برنامه هاى تلویزیونى پخش مىکنند
که برخى از این ماهوارهها بیش از ۲۰۰ کانال تلویزیونى را به طریق دیجیتال
پخش مىکنند. این منبع آگاه افزود «از این تعداد ۶۰۰ شبکه تلویزیونى در
سازمان صدا و سیما و برخى نهادهاى نظامى، فرهنگى و اطلاعاتى مونیتور
مىشود، بنابر این گزارش از این تعداد شبکه ۱۱ شبکه به زبان فارسى است و
اکثر آنها علیه نظام جمهورى اسلامى و ناهنجارهاى فرهنگى و اجتماعى برنامه
پخش مىکنند.»
از طرف دیگر هواداران استکبار جهانى در داخل کشور با
قلمهاى زهرآگین و رفتارهاى زننده، لباسها و فیلمهاى مبتذل، در نابودى
حیا و عفت، استعمار را یارى مىرسانند. و با کمال بىحیایى دم از اختلاط
پسر و دختر، و طرح دوستى و رفاقت آنها مىزنند، اینها همانها هستند که
در «کنفرانس برلین» آلمان، با عریان رقصیدن اوج بىحیایى را به نمایش جهانى
گذاشتند، و عدّهاى از مدعیان دین و دیانت! نیز به تماشا نشستند.
البته
از اینها و اربابانشان گلهاى نیست چرا که آنها خود همان گونهاند «از
کوزه همان برون تراود که در اوست» و منافع دنیوى آنها چنان اقتضا مىکند
امّا آنچه جاى تأسف دارد، و دردمندانه باید اظهار داشت رفتارهاى بعضى از بى
خبران و دوستان ناآگاه است، آن هایى که دم از دین و دیانت مىزنند، چرا
فرهنگ ابتذال را با طرح برنامههایى چون «شرکت بانوان در ورزشگاهها به
صورت مختلط»، «اختلاط در دانشگاه» و... ترویج مىکنند و بدینسان
اساسىترین مسئله دینى را نشانه گرفتهاند. و یا دوستانى که در صدا و
مخصوصاً سیما هستند با پخش برنامهها و فیلمها و... فرهنگ ابتذال و حرمت
شکنى را تبلیغ مىکنند و بانوان را با آرایشهاى آنچنانى و برخورد کذائى در
فیلمها به نمایش مىگذارند تا حیا و نجابت را تحقیر و لکّهدار کنند.
راستى
نشان دادن آن فیلمها و مصاحبه کردن مردان با زنان و بالعکس چه ضرورتى
دارد، مگر امام صادق (ع) نفرمود: «زن با غیر شوهر و محارمش بیش از پنج کلمه
آن هم در حال ضرورت سخن نگوید» آیا اینگونه حرکات ترویج ابتذال نیست؟!
راستى چه شده است ما را که فرهنگ اصیل اسلامى را پاس نمىداریم آیا فقط
«فارسى را باید پاس داشت» و یا لازم است مرزها و حدود شرعى را نیز پاس
داریم؟! اگر بدنبال زیبایى هستیم از حیا و نجابت است، على (ع) فرمود:
«الحیاء سبب الى کلّ جمیلٍ ؛حیا راهى است به تمام زیبایىها» و راز و کلید
همه خیرها و خوبى در حیا است: «اَلحَیاءُ مِفتاحُ کُلّ الخَیر ؛ حیا کلید
تمام نیکى است» و پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اَلحَیاءُ خَیرٌ کُلُّه ؛ حیا
تمامش نیکى است»، راستى کجا رفته حیاى فاطمى و نجابت و حیاى زینبى، چرا
مسئولان به گونهاى برنامه ریزى نمىکنند که فیلمها، لباسهاى عرضه شده در
بازار، خیابانها، پارکها و... حیا بر و عفّتشکن نباشند؟ مگر فریاد
مرزبان حیاء على (ع) را نمىشنوند که فرمود: «اَما تَستَحیُونَ وَ
لاتَغارُونَ نِسائَکُم یَخرُجنَ اِلَى الاَسواقِ وَ یُزاحِمنَ العلُوج ؛
آیا شما (غیرت) و حیا ندارید که زنانتان را به بازارها سرازیر کردید و با
بىبند و بارها اختلاط پیدا مىکنید.»
زن را به خاطر عصمتى که دارد و
میراث دار پاکى مریم و زهرا(س) و زینب نباید گذاشت بازیچه هوس، و آلوده به
گناه گردد، گوهر عفاف و حیا و پاکى کمارزشتر از طلا و پول و محصول و باغ و
وسایل خانه نیست، دزدان ایمان و غارتگران حیا نیز فراوانند.
سادگى و
خامى است که زنان را در معرض دید و تماشاى نگاههاى مسموم و چشمهاى ناپاک
قرار داد، آنگاه خیال شود که بیمار دلان و راهزنان عفاف و حیا به وسوسه
نیفتند، و از زهر نگاهها و نیش پشههاى شهوت در امان بمانند. بعضى از
«نگاه»ها ویروس «گناه» منتشر مىکند و حیا را آلوده مىسازد. و بعضى از
چهرهها حشره مزاحمت تولید مىکند و عفت و نجابت را لکّهدار مىسازد.
بیاییم همه دیوارها را خراب نکنیم و همه پردهها را کنار نزنیم و همه
پنجرهها را باز نکنیم، بیاییم دیوار آسیب دیده حیا را ترمیم کنیم، چرا که
بىحیایى و کم حیایى نشانه تیره اندیشى است نه روشنفکرى، علامت جهالت است
نه تمدن، على (ع) فرمود: «اَعقَلُ النّاسِ، اَحیاهُم ؛ عاقلترین مردم
باحیاترین آنها است.»