"دی.ان.ای" هوشمندانه ایرانی‌ها را ۱۳ آبان ۹۲ ببینید

آمریکایی‌ها بعد از سفر نیویورک، درباره ایران چه گفتند؟سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا و نیز تأکید بر‌حفظ گزینه نظامی علیه کشورمان را پایانی نیست.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به رأی مردم ایران احترام می‌گزاریم، اما اگر دولت جدید ایران واقعاً به تعهدات بین المللی خود در چارچوب معاهده منع اشاعه هسته‌ای عمل کند، آمریکا را شریک مشتاقی خواهد یافت.» در واقع انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، که بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب «حماسه‌ای سیاسی» بود، موجب ناامیدی دشمنان کشورمان از سیاست‌های خصمانه خود در قبال جمهوری اسلامی شد.

حضور گسترده مردم در انتخاباتی آرام و بدون کوچک‌ترین شبهه و در فضایی سالم و منطقی موجب شد دشمنان مجبور شوند در سیاست‌های خود بازبینی کرده به‌سمت تعامل با جمهوری اسلامی و پذیرش ایران به‌عنوان یک قدرت تعیین کننده منطقه‌ای گام بردارند.

سیاست آمریکا از زمان انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، علی‌رغم برخی اظهار نظرها و ردوبدل شدن پیام بر همان پاشنه سابق چرخید و همواره از تریبون‌های واشنگتن صدای طبل جنگ و تحریم به گوش آمده است. مقامات کاخ سفید نیز با اظهار نظرهای دو‌پهلو، همواره تأکید می‌کردند ایران باید به نگرانی‌های جامعه بین المللی!!! پاسخ دهد. البته تعریف جامعه بین الملل از دیدگاه آنها شامل چند کشور معدود می‌شود.
  
مقامات مختلف آمریکا طی سفرهای دوره‌ای خود کشورهایی را که دارای داد و ستد تجاری با ایران بودند برای کاهش تبادلات خود و افزایش فشارها ترغیب می‌کردند، برای مثال جان کری در سفر خود به هند در اوائل تیرماه سال جاری خواستار کاهش خرید نفت ایران از سوی دهلی‌نو شد.

واشنگتن در همین ماه اقدام به ممنوعیت تهاتر طلا با ایران کرد. بر این اساس شرکت‌هایی که با ایران معامله طلا داشته باشند از سوی آمریکا مجازات می‌شوند. در واقع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله بخشهای مالی، بیمه‌ای و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را باید اعلان جنگ اقتصادی نامید.

از سوی دیگر نشریه فارین پالیسی در اوایل شهریور مدارکی را منتشر کرد که بر اساس آنها دولت آمریکا به رژیم صدام در حمله شیمیایی به رزمندگان و مردم کشورمان کمک کرده است و واشنگتن علی‌رغم اینکه می‌دانست صدام حسین بدترین بمبها را علیه ایران استفاده می‌کند، باز هم با او همکاری می‌کرد. البته جمهوری اسلامی از سالها قبل بر این واقعیت تأکید کرده بود و خصومت و دشمنی آمریکا با کشورمان موضوع جدیدی نیست.

در ادامه «شریک مشتاق» ایران طرح تحریمی جدید علیه کشورمان را در مجلس نمایندگان این کشور به رأی گذاشت. این طرح که از سوی لابی‌های صهیونیستی به‌صورت مستقیم حمایت می‌شد، با 400 رأی موافق در برابر 20 رأی مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. هم اکنون این طرح پشت در مجلس سنا قرار دارد و در صورت تصویب و اجرایی شدن، این طرح به‌دنبال کاهش شدید صادرات نفت ایران و قطع مهمترین منبع درآمد ارزی کشورمان است.

نمایندگان حامی این طرح مدعی شدند: «شاید روحانی‌‌ رئیس جمهوری جدید باشد، ولی به راه خود ‌در ادامه برنامه هسته‌ای ‌پیش خواهد رفت؛ بنابراین، تحریم‌های سخت و شکننده اقتصادی و سیاسی برای متوقف کردن ایران لازم و ضروری است.» گری سیک، مشاور سابق کاخ سفید و از کارشناسان برجسته مسائل ایران در پی این اقدام اعلام کرد اکنون تهران حق دارد که به دولت آمریکا هیچ اعتمادی نداشته باشد.

نمایندگان کنگره نیز به‌کرّات کاخ سفید را تحت فشار قرار دادند که فشارها بر ایران را تشدید کند. این نمایندگان که اکثر آنها سابقه حضور و عضویت در محافل و لابی‌های صهیونیستی دارند همواره خواستار حفظ گزینه نظامی در مقابل ایران هستند، برای مثال در 25 مهرماه 10 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده‌اند در شرایط فعلی تهدید اقدام نظامی باید میان گزینه‌ها بماند و فشارها علیه ایران حفظ شود.

سخنرانی رئیس جمهور کشورمان و نیز رایزنی‌های گسترده محمدجواد ظریف در نیویورک فصل جدیدی در موضوع هسته‌ای کشورمان گشود. برای اولین بار موضوع هسته‌ای کشورمان در سطح وزرای خارجه کشورهای 1+5 با حضور محمدجواد ظریف در نیویورک مورد بررسی قرار گرفت.

اما همان‌طور که مقامات کشورمان به‌درستی اعلام کرده بودند آمریکا در مواضع خود در قبال کشورمان تغییر رویکردی نشان نداده بود. باراک اوباما در حالی طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بر حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای کشورمان تأکید کرد، که چند روز پس از آن در دیدار با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی گفت: «آمریکا هنوز هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز برنداشته است.» وی همچنین به اسرائیلی‌ها اطمینان داد ‌به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات اتمی را ندهد.

این اظهارات اوباما منجر به واکنش شدید وزیر امور خارجه کشورمان شد و در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «اوباما از ادبیاتی استفاده کرده ‌که توهین به مردم ایران است. ظریف همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت: «رئیس جمهور اوباما نیازمند ثبات برای ارتقای اعتماد دوجانبه است. پشتک و وارو زدن اعتمادسوز است و از اعتبار ایالات متحده می‌کاهد. پیش‌فرض رئیس جمهور اوباما که ایران به‌خاطر تهدیدها و تحریم‌های غیرقانونی‌ مذاکره می‌کند، بی‌احترامی به یک ملت، نادرست و زورگویانه است».

در راستای همین سیاست دوگانه و یک هفته قبل از دور جدید مذاکرات هسته‌ای کشورمان در ژنو، 78 نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند. از سوی دیگر و به‌منظور حفظ فشارها پیش از مذاکرات هسته‌ای برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه اعلام کردند لایحه مجوز اقدام نظامی علیه ایران را به کنگره خواهند برد. یکی از این نمایندگان مدعی شد هرگونه مذاکره‌ای باید با تهدید به زور حمایت شود.

لازم به یادآوری است با تغییرات ایجادشده در رویکرد ایران در قبال برنامه هسته‌ای و اعلام عزم اراده ایران برای پایان دادن به این «بحران غیرضروری» مقامات اسرائیلی و لابی‌های صهیونیستی به تکاپو افتاده طی تماس‌های گسترده‌ای با مقامات واشنگتن خواستار تشدید فشار بر ایران شدند. وزیر جنگ، نخست وزیر و برخی اعضای افراط‌طلب این رژیم به‌کرّات به آمریکا سفر کردند.

همچنین وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در ژنو روز پنج‌شنبه (25 مهر) با یاکوف امیدرور مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی تماس گرفت و درباره مذاکرات هسته‌ای با کشورمان با وی گفت‌وگو کرد. شرمن در جلسه دیگری مدعی شده بود اختلاف ما با ایران تنها محدود به موضوع هسته‌ای نیست، و ایران باید خود را برای پاسخ‌گویی به موضوعاتی همچون حقوق بشر آماده کند.

هرچند مذاکرات ژنو مثبت و سازنده توصیف شد اما سیاست آمریکا همچنان بر اساس منطق اشتباه حمایت از تحریم‌ها ادامه یافت؛ «جاکوب لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا در 29 مهرماه طی یک مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد صحبت درباره تعدیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران هنوز زود است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در اول آبان پس از دیدار با نتانیاهو در ایتالیا که 7 ساعت به طول انجامید گفت واشنگتن منتظر اقدامات عملی ایران است.

دیگر مقامات آمریکا نیز همچنان سیاست حمایت از افزایش فشارها و حتی توهین به مردم کشورمان را ادامه دادند. وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در سخنانی که موجب واکنش گسترده محافل رسانه‌ای و مردمی کشورمان شد گفت واشنگتن در صدد حذف تحریم‌های گسترده علیه ایران نیست چون به این کشور اعتماد ندارد و "فریب و نیرنگ قسمتی از دی‌‌ان‌‌ای ایرانیان است".

شرمن همچنین در جلسه استماع سنا اعلام کرده بود شرط لازم برای لغو تحریم‌ها، رفع تمامی نگرانی‌های آمریکا در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران است. نمایندگان سنا نیز اخیراً مدعی شده‌اند تحریم‌ها علیه ایران را به‌دلیل مذاکرات به تعویق نخواهند انداخت.

وندی شرمن در ادامه پروژه فضاسازی پیش از دور دوم مذاکرات هسته‌ای با کشورمان در ژنو،‌ امروز (یک‌شنبه 12 آبان) در گفت‌وگو با شبکه 10 رژیم صهیونیستی اعلام کرد: آمریکا هیچ‌گونه پیشنهادی برای کاهش تحریم‌ها به ایران ارائه نکرده است و واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای ژنو منافع امنیتی اسرائیل را نادیده نخواهد گرفت.

بدون تردید سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پایانی نیست و هرروز اقدام خصمانه جدیدی در این زمینه از سوی سیاست‌مداران آمریکایی انجام می‌گیرد./تسنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد