نوجوانی کردن در اینترنت

وبلاگ " با حجاب " نوشت :


images

اینترنت تکنولوژی به روزی هست که مثل خیلی از پدیده های  امروزی فواید و ضررهای توأمانی دارد و استفاده از آن برای همگان به خصوص نوجوانان، نیازمند دقت نظر بیشتری از سوی والدین می‌باشد.

*سرکلاس نشسته بودیم، معلم زیست شناسی داشت درس می داد، بنده خدا بس که محجوب بود تا تونست از سر و ته سرفصل امروز زد، آخه فصل ... و این حرفها بود. روی کاغذ واسه دوستم نوشتم این بنده خدا نمی دونه که ما کافیه فقط اسم این فصلو تو گوگل تایپ کنیم تا خودمون سر از همه چی دربیاریم…!! بعدم هر دو زدیم زیر خنده.

** اون روز بعد از اینکه صفحه هامو تو فیس بوک و اینستاگرام و گوگل پلاس و یوتیوب چک کردم حس کردم بازدیدکننده هام و لایکام خیلی داره از دوستام کمتر میشه با کمی بررسی متوجه شدم عکس صفحه هام به روز نیستن واسه خاطر همینه، عکسامو چک کردم یه دونه باکلاس و به روزشو گذاشتم، خیلی خوب شد، حسابی ترکوند…  

*** هیچی بدتر از این نیست که وسط چت با دوستتی، مامانتم فکر میکنه داری درس میخونی یا فوقش فکر کنه داری با دوستت راجع به مباحث کلاس بحث می کنی، بعد مدام صدات کنه بیا یه چیزی بخور ضعیف شدی از بس که درس خوندی بچه.. اون موقع است که برای اینکه چتت نیمه کاره نمونه حاضری خودتو لو بدی بگی درس نمیخونم دارم چت می کنم…

e62c819c7ful1ldjhqr6


اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم هرگز نمی توان صحبت های بالا که برگرفته از واقعیات زندگی نوجوان در دنیای امروز می باشد را نادیده گرفت.

اینترنت تکنولوژی به روزی هست که مثل خیلی از پدیده های  امروزی فواید و ضررهای توأمانی دارد و استفاده از آن برای همگان به خصوص نوجوانان، نیازمند دقت نظر بیشتری از سوی والدین می باشد.

همانطور که در داستانک های بالا اشاره شد مطرح ترین استفاده هایی که نوجوانان از اینترنت دارند؛ استفاده از موتورهای جستجویی همچون گوگل برای یافتن اطلاعاتی راجع به بسیاری از مسائل که معمولا در این دوره سنی برای نوجوان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین بهتر است که خانوادهها و معلمان با آگاهی از وجود این موتورهای جستجو و اطلاعات بعضا نادرست و یا غیر لازم آن خودشان جواب کنجکاویهای نوجوانشان را به صورت شایستهای ارائه دهند .

مورد دوم حضور نوجوانان در شبکه های اجتماعی می باشد که معمولا این حضور در این سن وسال، خطرهای بیشتری نسبت به فواید آن را به دنبال دارد. نوجوان به دلیل نیاز به حس استقلال، کسب هویت و نیازهای عاطفی خود به این شبکهها روی می آورد. مجازی بودن این جوامع دوستانه در فضای اینترنت و توانایی ساختن پروفایلی ناشناس و یا هویتی جدید نوجوان را راغب این کار می کند. نوجوان در این دنیای جدید به راحتی می تواند بسیاری از عقاید و نظرهای خود را به دور از هرگونه ترسی ابراز کند، اما خانوادهها باید نسبت به این مسئله نه بیتفاوت باشند و نه حساسیتهای بیش از حد به خرج دهند بلکه کافیست همواره ارتبط صمیمانه خود را با نوجوان حفظ کنند و از طریق دوستی و به صورت غیر مستقیم رفتارهای فرزندشان را در این دنیای مجازی زیر نظر داشته باشند.

مورد سوم نیز از فعالیتهای بسیار شایع نوجوانان در دنیای مجازی می باشد، شاید این جمله که بیشترین مخاطبان چت روم ها را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند، بیجا نباشد. چرا که فضای چت رومها به دلایل بسیاری همچون هم صحبتی، ایجاد دوستیها، داشتن هویتی جدید و مورد علاقه و .. مورد علاقه بسیاری از نوجوانان می باشد. در این مورد نیز خانوادهها باید با رعایت اعتدال در رفتار، همواره در کنار فرزند خود باشند البته این در کنار بودن به معنای سلب استقلال فرزند نوجوان نمیباشد، بلکه به این معنی هست که والدین باید به صورت نامحسوس حواسشان به فرزند نوجوانشان باشد، تا اگر خدایی نکرده نگرانی ای در او احساس کردند با صمیمیت و احترام متقابل بااو همراهی کنند.

f53bb19407

در نتیجه باید گفت که اینترنت در دنیای امروزی را نمیتوان دست کم گرفت بلکه باید به میزان لازم به آن اجازه جولان در زندگی نوجوان را داد اما رعایت نکتههای گفته شده را هرگز نباید فراموش کرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد