شرایط ظهور امام زمان (علیه السلام)

"منتظران منجی" نوشت :
 

شرایط ظهور امام زمان (علیه السلام)

 
 
در احادیث متواتر اسلامی آمده است: هنگامی که زمین را ظلم و جور و چهره اجتماع بشری را فساد و آلودگی فرا گیرد، آخرین حجت خداوند مهدی (علیه السلام) از پس پرده غیبت بیرون می آید و جهان را پر از عدل می کند. در این زمینه، افراد سودجو و فرصت طلب، این عقیده را رواج داده اند که اگر ظهور آن حضرت بسته به این است که جهان را فساد فرا گیرد، برای پدید آوردن زمینه این انقلاب غیبی و خدایی ما نه تنها باید مبارزه نکنیم، بلکه باید در گسترش فساد و آلودگی کوشش کنیم. در غیر این صورت، با دست خود نهضت این دادگر غیبی را به تأخیر انداخته ایم؛ پس هنگامی که شرط ظهور حضرت مهدی(عجل الله التعالی فرجه الشریف)، گسترش فساد روی زمین است؛ چرا با فساد مبارزه کنیم؟ در پاسخ به این القائات باید توجه کرد که شرط ظهور امام، هرگز منحصر به گسترش فساد در اجتماع نیست، بلکه هر گاه مردم جهان از نظر رشد فکری و کمالات روحی به حدی برسند که بتوانند ارزش وجود امام را درک کنند، امام بدون هیچ قیدی و شرطی ظهور خواهد کرد. در کتاب عقاید و مذاهب به طور گسترده به این موضوع پرداخته شده که مانع اساسی ظهور امام اخلاق و روحیات آماده نبودن جامعه انسانی برای حکومت ایشان است.
از سوی دیگر، گسترش فساد در سطح جامعه، هدف نیست، بلکه زمینه را برای انقلاب عمیق الهی که بر پایه عدل و داد استوار است، فراهم می سازد؛ زیرا هنگامی که پیمانه های ظلم و ستیز در تمام لایه های زندگی بشر لبریز گشت زمینه فکری برای انقلاب اصلاحی در نوع مردم پدید می آید. تجربه های تلخ گذشته و شکست هر نوع تز اصلاحی صادر شده از سوی جامعه بشری، سبب می شود انسان یقین پیدا کند که حکومت های مادی و نهضت های غیر الهی، جامعه را نجات نخواهند داد. پس انقلاب برتری لازم است تا به تمام نابسامانی ها خاتمه بخشد. اصولاً هیچ نهضت اصلاحی بدون زمینه فکری قبلی پا نمی گیرد. یک اصل اقتصادی نشان می دهد که تا درخواست مردم نباشد، عرضه هر نوع کالای مادی و معنوی، بی ارزش خواهد بود.
حال باید دید آیا این زمینه فکری و آمادگی روحی، پشتوانه دیگری هم لازم دارد که این دگرگونی فکری را به صورت انقلاب خارجی در آورد و هر نوع مانعی را از سر راه نهضت بردارد. نه تنها تجربه های بی شمار و آزمایش های پیوسته، این مطلب را تصدیق می کند، «بلکه روایات و احادیث بسیاری که درباره نهضت این مصلح جهانی وارد شده است، آشکار می سازد انقلاب آخرین حجت الهی پس از پدید آمدن زمینه فکری به نیرویی نیاز دارد که در پرتو آن بتواند از زمینه های موجود بهره برداری کند. در روایات و احادیث اسلامی، به وجود یاران و تعداد آنها اشاره شده است. ما در این زمان باید در اندیشه تأمین و تربیت سربازانی فداکار باشیم که جان بر کف، در راه آرمان الهی بجنگند.
در نتیجه، از بزرگ ترین وظایف مصلحان اجتماعی این است که در این زمان از هیچ گونه اقدامی در راه تربیت افراد مؤمن و متعهد دریغ نورزند. گذشته از تمام اینها، ما باید جایگاه خود را در انقلاب مهدی(عجل الله التعالی فرجه الشریف) مشخص کنیم. بدیهی است اگر ما به گسترش فساد کمک کنیم، از کسانی خواهیم بود که انقلاب ولی عصر(عجل الله التعالی فرجه الشریف) برای نابودی آنها صورت می پذیرد و اگر درصد اصلاح جامعه باشیم، از سربازان آن حضرت خواهیم بود.

عوامل زمینه ساز ظهور

در میان عوامل زمینه ساز ظهور می توان ده عامل را از مهم ترین عوامل زیر بنایی و ریشه ای برای انتظار و آمادگی در راستای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله التعالی فرجه الشریف) برشمرد:
1-تکیه بر اسلام ناب و جدا کردن آن از اسلام ناسره؛
2-تکیه بر پیشرفت های علمی و رشد اندیشه و افکار بلند؛
3-استقامت، شجاعت و قاطعیت؛
4-انقلاب اخلاقی؛
5-ایمان عمیق وتوکل و رابطه تنگاتنگ با خدا؛
6-برخوردهای صحیح (استفاده از شیوه منطقی و استدلالی در مباحث اعتقادی)؛
7-توجه به طبقه مستضعف و محروم؛
8-اتحاد و یکپارچگی مسلمانان؛
9-انتخاب رهبری صحیح؛
10-برنامه ریزی های راهبردی و جامع در همه عرصه ها.
پیامبر اسلام در پرتو این عناصر، به پیروزی های چشم گیری دست یافت. اکنون نیز اگر مسلمانان این عوامل را به طور عمیق و وسیع به اجرا در آورند، گام های استواری در راستای انتظار واقعی برداشته وبی شک، خود را به ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله التعالی فرجه الشریف) نزدیک ساخته اند. در این میان، عقل و استقامت در برابر حوادث، نقش مهمی خواهد داشت. از این رو، پیامبر اسلام روزی به یادمنتظران صبور و بردبار در عصر غیبت حضرت مهدی(عجل الله التعالی فرجه الشریف) افتاد و خطاب به حاضران فرمود: «به زودی قومی خواهند آمد که پاداش هر یک از افراد آن قوم برابر پاداش پنجاه نفر از شماست.» حاضران گفتند : «ای رسول خدا! مگر نه این است که ما در حضور شما در میدان های بدر، احد و حنین شرکت کردیم و قرآن در شأن ما نازل شد؟» پیامبر فرمود: «اگر آنچه بر آنان روی خواهد داد، بر شما روی دهد، نمی توانید همانند آنها صبر و استقامت کنید».
منبع: اشارات، شماره 123
 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد