گفتگو با بلاگر «در مسیر غدیر»

عرفان نوری دانش آموز 16 ساله اصفهانی یکی از دانش آموزان وبلاگ نویس اصفهانی است که به عنوان برنده مسابقه وبلاگی «تولید ملی اقتدار ایرانی» معرفی شده است.


آقای نوری  در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان محمد شیخ زاده هراتی تحصیل می کند و از سال 88 فعالیت های وبلاگی خود را آغاز کرده است.
آنچه در پی می خوانید مصاحبه سایت بیست با این دانش آموز وبلاگ نویس است:

*از چه زمانی و با چه نیتی فعالیت خود را در فضای مجازی شروع کردید؟
در ابتدا سال 1388 وبلاگی با عنوان "صنایع دستی اصفهان" مثل بیشتر دوستان در بلاگفا ایجاد کردم. البته چون تازه وارد فضای مجازی شده بودم بیشتر برایم جنبه آموزشی داشت و پس از اینکه 5 پست ایجاد کردم دیگر به فعالیتم ادامه ندادم. بعد از آن کمی هم در وبلاگ شورای دانش آموزی مدرسه راهنمایی فعالیت داشتم ولی شروع وبلاگ نویسی ام به صورت حرفه ای از خرداد امسال شروع شد و وبلاگی تحت عنوان "اصفهان نما" در میهن بلاگ ایجاد کردم که هنوز هم به صورت حرفه ای در آن فعالیت می کنم.


*هنوز هم وبلاگ «در مسیر غدیر» که برنده مسابقه شده است به روز هست؟
وبلاگ من در این مسابقه حالت سفرنامه داشت که از آغاز سفر پیامبر شروع و بعد واقعه غدیر را توضیح می داد. برای همین امکان به روز کردن را نداشت.

*انتخاب مطالب وبلاگ «در مسیر غدیر» به چه صورت بوده است آیا مطابتان تولید خودتان بود و یا اینکه از جایی کپی می کنید (از کجا)؟
 به دلیل کمبود وقت از موقع آشنایی من با مسابقه تا پایان زمان آن (که حدود یک هفته می شد) مجبور شدم تمام مطالب را از از کتاب "گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر" نوشته ی محمد باقر انصاری بنویسم.

*از چه طریقی با مسابقه وبلاگی تولید ملی، اقتدار ایرانی آشنا شدید؟
راستش دقیق یادم نیست ولی فکر کنم برای موضوعی به سایت بیست آمدم که فراخوان مسابقه را دیدم.

*چرا این نام را برای  وبلاگ خود انتخاب کردید؟
آدرس وبلاگ من shieh.ibsblog.ir بود در حالی که من نام "در مسیر غدیر " را برای وبلاگم انتخاب کردم.
چون نوشتن در مسیر غدیر به انگلیسی برای آدرس وبلاگ بسیار طولانی میشد و من با آدرس های بلند موافق نیستم.

*بهترین مطلبی که تابحال نوشتید از نظر خودتان چه بوده؟
وبلاگ های من بیشتر به صورت علمی هستند ولی در یکی از شبکه های اجتماعی خاطره ای از مسافرتم به جنوب (راهیان نور) نوشتم که آن را دوست داشتم

*بهترین کامنت یا نظری که تابحال دریافت کرده اید چه بوده؟
همه کامنت ها برای یک وبلاگ نویس با ارزش هستند ولی یکی از دوستان در انتخاب نام برای وبلاگ اصفهان نما نظر داد که من را برای انتخاب این نام برای وبلاگم مطمئن تر کرد. البته بعد هم با هم دوست شدیم!

* به نظر شما یک وبلاگ نویس باید چقدر وقت برای مطالعه بگذارد آیا مطالعه کتاب خاصی را پیشنهاد می کنید؟
به نظر من برای مطالعه درباره وبلاگ نویسی هر چقدر هم وقت بگذارید کم است! من برای یادگیری زبان برنامه نویسی تحت وب خیلی شب ها تا نیمه بیدار می ماندم تا بتواتم آن مطلب را یاد بگیرم.

* چه میزان وقت در روز برای نوشتن در وبلاگتان اختصاص می دهید؟
قبلا نزدیک 4 ساعت در روز ولی الآن به خاطر درس ها حدود 1 ساعت در هفته!

*آیا صرف این زمان موجب لطمه خوردن به درستان نمی شود؟
خیر

*نظر خانواده تان درباره فعالیت های شما در فضای مجازی چیست؟
در اوایل به شدت ناراضی بودند ولی بعد از این که فعالیت های مفیدم را در اینترنت دیدند مخالفتشان تمام شد.

*نظر دوستانتان درباره فعالیت های شما در فضای مجازی چیست؟
آن ها با دیدن وبلاگ من (معلم جغرافی ما به خاطر درس استان شناسی از اینترنت استفاده می کند که دوستان از این طریق با وبلاگ من آشنا شدند) به وبلاگ نویسی علاقه پیدا کردند و بعد از آن سوالات زیادی در این باره از من می پرسیدند و از وقتی هم که متوجه شدند من در مسابقه وبلاگ نویسی بسیج دانش آموزی رتبه آوردم علاقه شان بیش از پیش شد.

*چه پیشنهادی برای گسترش فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی دارید؟
متاسفانه فرهنگ استفاده از اینترنت در بین ما کاملا جا نیفتاده است برای همین بهتر است از طریق همین مسابقات و همچنین اینترنتی کردن مسائلی مثل ثبت نام ها،پرداخت قبوض و ... این فرهنگ در بین نسل جوان ایجاد شود.

*آیا فعالیت فرهنگی سیاسی در کنار وبلاگ نویسی انجام میدهید؟ توضیح دهید.
بله،بیشتر فعالیت های فرهنگی بسیج مدرسه و ... را انجام میدهم ولی فعالیت سیاسی خاصی ندارم.

*چه خطراتی ممکن است یک دانش آموز فعال در فضای مجازی را تهدید کند؟
فقط کافی است یک تبلیغ در یک سایت کل تفکرات و هدف یک فرد را از جامعه مجازی زیر سوال ببرد. همچنین آشنایی غلط با اینترنت و داشتن تفکرات بد نسبت جامعه مجازی می تواند حتی در اولین استفاده فرد از اینترنت او را به بیراهه بکشد.

* فکر می کنید وظیفه یک دانش آموز در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی چیست؟
حداقل این که خود و اطرافیانش از سرمایه های ایرانی استفاده کند و دیگران را هم به این کار تشویق نماید.

*فکر می کنید سبک زندگی یک دانش آموز ایرانی چطور باید باشد؟
دانش آموز ایرانی باید اول اعتقاد و ایمان خود را به خدا و رسولش (ص) محکم کند سپس هیچ گاه ایرانی بودن خود و فرهنگ هزاران هزار ساله ی خود را فراموش نکند. به جای وقت گذاشتن برای تجملات به اندیشه و تفکر بپردازد تا بتواند راه بزرگمردان را پیش بگیرد.

*آیا فکر و ایده خاصی برای حضور در  فضای مجازی در زمان انتخابات دارید؟ توضیح دهید.
انشاالله اگر شد دوست دارم از اتفاقات دوره انتخابات گزارش تهیه کرده و درون وبلاگ جدید و همچنین شبکه های اجتماعی قرار دهم.


*به عنوان یک دانش آموز مطالب سایت بیست را برای دانش آموزان چقدر مفید می دانید؟
مطالب خوب هستند و می توانند برای یک دانش آموز بسیار مفید باشد ولی خود سایت از نظر فنی خوب نیست. خود من اولین باری که وارد سایت شدم می خواستم پنجره مرورگر را ببندم!

*چرا چنین قصدی داشتید؟

خب ببینید سایت بیست برای دانش آموزان درست شده است و باید با توجه به روحیات یک دانش آموز ساخته شوددر حالی که از نظر گرافیکی خوب نیست. اگر بتوانید از نظر فنی و گرافیکی سایت را ارتقاء دهید دانش آموزان هم می توانند از محتوای مفید آن بهره های بیشتری را ببرند.

*از وقتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاسگزارم، موفق باشید
خواهش میکنم؛ معذرت می خوام اگر خیلی صریح صحبت کردم

*همکاران ما در سایت بیست و سازمان بسیج دانش آموزی از صراحت دانش آموزان نخبه برای ارتقاء سطح کیفی و کمی فعالیت خود استقبال می کنند.

 مصاحبه از ک. بهروز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد