شما را به خدا آقا را میکس نکنید !

این مطلب در وبلاگ اجازه منتشر شده و مربوط به دی ماه است ، کلیت مطلب جالب بود و در این فضای بی خبری پایان سال و درگیری های چه باید بخوریم و چرا نباید بخریم خالی از لطف نیست.

این روزها جای خالی حرف های پدر برای شروع یکسال پرامید ،شور انگیز و متفاوت خیلی خالیه


 اخبار شروع می شود ، آن طور که از تیتر ها بر می آید آقا امروز دیدار داشته است ، مجری شروع می کند یک ریز حرف زدن … باید عادت داشته باشیم چهل دقیقه صدای یکنواختش را تحمل کنیم و بعد تازه هنگام تماشای اصطلاحا مشروح دیدار ، به عبارات سانسور شده ی آقا پی ببریم . فردا … پس فردا … نه دیگر خبری از آقا نیست … می رود تا دیداری باشد ، سخنرانی ، سالگردی ، تا باز نام آقا به میان بیاید … و این همه ی آنچیزی است که صدا و سیما از امام خامنه ای تحویلت می دهدهمه چیز از جزئیات ظاهرا بی اهمیت شروع می شود ، چرا باید نام حضرت آقا در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران “مقام معظم رهبری” باشد ؟ آغاز مشکل همینجاست . وقتی شخصیت عظیمی را که دوست و دشمن بر کاریزمای همه جانبه ی آن اتفاق نظر دارند تا اندازه ی یک مقام حکومتی پایین می آوریم و از بعد سازمانی به آن می نگریم ناخواسته همین نگاه بوروکراتیک را به ذهن مخاطب منتقل میکنیم ، انگار احترام ما به آقا باید به خاطر مقام حکومتی او باشد     




( مثل آن احترام های اجباری که به افراد مختلف در منسب های مختلف میگذاریم )  در حالی که شخصیت ایشان فرسنگها از این برداشت ها فاصله دارد … وقتی کسی مفهومی ایدولوژیک دارد و قلمرو حکومت او بر قلب و جان مخاطبین است انصاف نیست با واژه ای جز “امام” خطاب قرار گیرد حال آنکه مساله ولایت فقیه فراتر از مباحث دولتی ریشه در عقاید و اندیشه های مردم دارد .


همه چیز از جزئیات ظاهرا بی اهمیت شروع می شود ، چرا باید نام حضرت آقا در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران “مقام معظم رهبری” باشد ؟ آغاز مشکل همینجاست . وقتی شخصیت عظیمی را که دوست و دشمن بر کاریزمای همه جانبه ی آن اتفاق نظر دارند تا اندازه ی یک مقام حکومتی پایین می آوریم و از بعد سازمانی به آن می نگریم ناخواسته همین نگاه بوروکراتیک را به ذهن مخاطب منتقل میکنیم ، انگار احترام ما به آقا باید به خاطر مقام حکومتی او باشد ( مثل آن احترام های اجباری که به افراد مختلف در منسب های مختلف میگذاریم )  در حالی که شخصیت ایشان فرسنگها از این برداشت ها فاصله دارد … وقتی کسی مفهومی ایدولوژیک دارد و قلمرو حکومت او بر قلب و جان مخاطبین است انصاف نیست با واژه ای جز “امام” خطاب قرار گیرد حال آنکه مساله ولایت فقیه فراتر از مباحث دولتی ریشه در عقاید و اندیشه های مردم دارد .  

.  

این عدم شناخت از ابتدایی ترین مسائل آغاز می شود و تا جایی پیش می رود که تا همین امروز حتی یک برنامه ( ی حداقل گفتگو محور ) به صورت تخصصی به تبیین و تفسیر راهنمایی ها و به تعبیر حقیر راه سازی های حضرت آقا اختصاص ندارد و نداشته است ! آیا واقعا ضروری به نظر نمی رسد ؟ این که به صورت موضوعی یا تاریخی بیانات و اوامر آقا با حضور بزرگانی همچون استاد رحیم پور نقد و تحلیل شود تا چند و چون کار برای همگان روشن شود و البته در بخش های مختلف فرهنگی و اجرایی اثر گذار باشد ؟ به عنوان مثال آقا مدتها قبل از انتخابات ۸۸ فرمودند مراقب صحنه آرایی دشمنان باشید ، شاید اگر آن موقع مواضع آقا تبیین می شدند و از یک خبر شبانه فراتر می رفتند می شد تاثیر آن را در بصیرت افزایی جامعه دید .    

سعید قاسمی در دیدار با امام خامنه ای گفت : آقا جان متاسفانه داریم کاری را که با اوامر امام روح الله کردیم ، در قبال اندیشه های شما انجام می دهیم . و مگر غیر از این است ؟ این جملات را بخوانید :

درست است که در غرب ، موسیقی رقص و لهو و سایر موسیقی های منحط وجود دارد ، اما در همان نقطه از جهان از دیر باز موسیقی های آموزنده و معنادار هم بوده است ، موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن ، انسان عارف واقف خردمند ، می تواند بلیط تهیه کند،در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی از آن لذت ببرد .۲  

.

حالا ما اگر نام حضرت آقا را پای این عبارات نبینیم باور نمیکنیم ، از این دست فراوانند اندیشه هایی که روز به روز از ایشان به بایگانی سپرده می شوند ، و ما هنوز نمیدانیم این مرد به چه چیزی فکر میکند …   

.

ای کاش آن روز که ایشان با اطمینان عجیبی خبر از سرایت بیداری ملت های عرب به اروپا و آمریکا دادند ، آقایان یک میز میگذاشتند ، می نشستند می گفتند چرا ؟ یا دوستان مستند جمع می شدند می رفتند اروپا و منطقی تر از گزارشهای پروپاگاندای معمول به تحلیل مساله می پرداختند … این اتفاقات مثل هزاران مورد دیگر نیافتادند تا امروز ببینیم شهر های آمریکا و اروپا یکی پس از دیگری صحنه شدید ترین اعتراضات به حاکمیت سرمایه داری  می شوند و جالب اینجاست هنوز کاری درخور توجه انجام نمی شود !  

.

متاسفانه هر گاه بحث از رهبری می شود یک فضای الکی مقدس حاکم می شود که ابدا مورد علاقه ی ایشان نیست ، حضرت آقا بارها بر کرسی های آزاد اندیشی اصرار داشته اند ولی متاسفانه این فضای نقد باب میل برخی مسئولین ترسو نیست ! وقتی شبهای تابستان به جای “دیروز امروز فردا” ها گزارش جشنهای کیش (که فقط و فقط کاربرد مصرف گرایی و تجاری داشت ) پخش میکنیم باید تردید کنیم دنبال چه چیزی هستیم ؟ آقایان صدا سیما قرص و محکم پشت امثال “نود” ایستاده اند اما به راحتی دیروز امروز فردا را ( که در جهت ایجاد گفتمان انقلاب که از توصیه های اکید حضرت آقاست ) به بایگانی می سپارند ..  

جایی از حاج آقای پناهیان شنیدم : ” آنقدر موضع دفاعی و منفعلانه به خود گرفته ایم که امروز باید مطرح کنیم چرا حجاب ؟ در حالی که باید آنقدر کار میکردیم تا امروز همه بپرسند چرا بی حجابی ؟ ” اینجا هم آنقدر گفتن از ولایت مطلقه ی فقیه را به حاشیه رانده ایم و یا به سبک قرون وسطایی به عنوان یک پیش فرض بدون منطق و غیر قابل فکر مطرح کرده ایم که باید سعی در اثبات آن داشته باشیم !   

.

جوانی که چیزی از ساده زیستی و زندگی علی گونه ی حضرت آقا ندیده است ، در مقابل این خلاء و البته سیاه نمایی های سفارشی بی بی سی چه می تواند بگوید ؟ در کدام سریال جذاب ، سراغ زندگی و سرگذشت شخصیت های اول انقلاب رفتیم ؟ اصلا تاریخ صدر انقلاب اسلامی کجای تولیدات نمایشی صدا و سیماست ؟ همیشه آثار انقلابی ( که معخبری هستند ) در حاشیه بوده اند و به جای آن امثال دلنوازان در بهترین ساعات پخش یکه تازی کرده اند ، آنجا که ران هاوارد ( در فیلم فرشتگان و شیاطین ) به قلب کلیسای واتیکان می رود و با حرفه ای ترین ابزار ، از پاکی کلیسا دم می زند ، ما هنوز در فیلم هایمان خجالت میکشیم به نام آقا اشاره کنیم !  

.

مادر یکی از شهدای مسیحی پس از دیدار با آقا گفت من امروز علی(ع) را دیدم . بازسازی همین اتفاق ساده که هزاران مورد از آن در زندگی شخصی حضرت آقا وجود دارد بهتر از صد ها گزارش یک سویه ی سیاسی تاثیر گذار است اما انگار هدف در گفتن از امام خامنه ای اثرگذاری نه بلکه رفع تکلیف است .

.

حتی آنقدر به جذابیت بخش های خبری هم فکر نمیکنیم ؛ هر مخاطبی در مقابل هر متن چهل دقیقه ای خسته می شود اصلا چه نیاز است همه ی بیانات آقا توسط مجری خوانده شود ؟ بریده ی کوتاهی از بیانات با صدای خود آقا جذابیت بیشتری خواهد داشت اگر زحمت بکشیم بلافاصله در برنامه ای به تبیین گفته های ایشان بپردازیم . پخش مشروح دیدار ها هم که آدم را دق مرگ می کند … فکر کنید آقا به میان جمعیت آمده است درست جایی که می توانی عشق را در نگاه اطرافیان و اظهاراتشان ببینی تصویر کات می شود … حتی اجازه نداری دانشجویان آلمانی را که در اجلاس بین المللی به دست بوسی امام خود آمده اند ، ببینی ، چرا ؟ چون باید برویم از تبلیغات پوشک و پفک نمکی بهره مند شویم …   

.

از آوینی بزرگ نقل می کنند به فیلم برداران روایت فتح می گفت : نمیخواهد لحظه ی شلیک موشک را بگیرید همین تصویر لبخند بسیجیان کافی است . فلسفه ی این هم در تاثیر نفس است ، این آقای ما تاثیر نفس دارد . تاثیر نفسی که هزاران ارباب حلقه های هالیوود به اثر گذاری آن نمی رسد … شما را به خدا بگذارید پچ پچ های آقا توی گوش جانبازان را بشنویم … شما را به خدا آقا را میکس نکنید .

.

 دلم نیامد پایان کلام جملاتی از شهید آوینی بزرگ خطاب به امام خامنه ای نباشد .

( عزیز ما ای وصی امام عشق ! آنان که معنای “ولایت” را نمی دانند در کار ما سخت در مانده اند ، اما شما خوب میدانید که سر چشمه ی این تسلیم و اطاعت و محبت در کجاست . خودتان خوب میدانید که چقدر شما را دوست میداریم و چقدر دلمان می خواست آن روز که به دیدارتان آمدیم سر در بغل شما پنهان کنیم و سخت بگرییم . ما طلعت آن نگاه ازلی را در نگاه شما باز یافتیم . لبخند شما شفقت صبح را داشت و شب انزوای ما را شکست . سر ما و قدمتان ، که وصی امام عشق هستید و نایب امام زمان (ع) . ) ۱

.

.

.

…………………………………………..

پی نوشت :

۱‌: مربوط به دیدار دیدار هنرمندان حوزه ی هنری با امام خامنه ای در آبان ماه ۶۸, چاپ شده در ماهنامه سوره شماره ی آذر ماه ۱۳۶۸

۲‌:بیانات امام خامنه ای در بازدید از صدا و سیما و سخنرانی در جمع اهالی موسیقی ۹/۵/۷۵

۳:این مطلب را خیلی قبل تر ها نوشته بودم … آن قدر این روز ها کیفور شدم از تماشای آقا و انصافا پوشش خوب رسانه ی ملی , زبان گفتنم باز شد …    

اللهم احفظ امامنا الخامنه ای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد