مصاحبه با وبلاگ "میلاد پسندیده"


خدمت یکی از طراحان جنگ نرم هستیم.. حتماً شما هم نام او را می شناسید و هم پوسترهای زیبا و متفاوت ایشان را دیده اید. بله، در خدمت آقای " میلاد پسندیده " هستیم. ایشان وبلاگی با همین نام دارند که با کمی تلاش ذهنی می توانید این عنوان را در بنر بالایی تشخیص بدهید. ما در سایت "حرف تو" بسیاری از آثار ایشان را منتشر کرده ایم که  این  آثارمورد استقبال شدید مخاطبان قرار گرفت.

 لذا تصمیم گرفتیم مصاحبه ای کوتاه را به این افسر جنگ نرم در فضای مجازی ترتیب دهیم ضمن تشکر از ایشان، شما را به خواندن این گفتگوی جالب و جذاب دعوت می نماییم.

 
* سلام علیکم، متشکریم از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید و برای این مصاحبه اعلام آمادگی کردید.. برای اولین سؤال، لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید و بفرمایید در کدام شهر ساکن هستید و در چه رشته ای تحصیل می کنید؟

 - اسمم همونیه که اسم وبلاگه! گیلانی هستم و اهل رشت. نه انقلاب رو دیدم و نه جنگ رو. اصلا در اون دوران هنوز به دنیا نیومده بودم. در دانشگاه، رشته عمران خوندم ولی دیگه قصد ندارم ادامه اش بدم... فعلا دارم کلاس ها و جلسات فرهنگی و هنری رو خارج از دانشگاه طی میکنم... احتمالا دوباره کنکور میدم برای رفتن به یک رشته فرهنگی در دانشگاه...  همین... البته قبلش سلام... قبلترش بسم الله الرحمن الرحیم.

 




 

*کمی از کارها و فعالیت هاتون ذکر کنید؟

 - هیچی دیگه... در دنیای مجازی، همین وبلاگ هست و فعالیت در چند شبکه اجتماعی.

 

* از چه زمانی فعالیت در فضای نت را شروع کردید و چه انگیزه ای داشتید؟

 - سالش رو یادم نمیاد که از چه زمانی شروع کردم به وبگردی ولی میدونم که هیچ انگیزه ی خاصی نداشتم. فقط گشتن و سرگرم شدن دلیل اومدنم بود... تا اینکه رسید به سال 88 و اتفاقات خاص اون سال پر حادثه... البته بعدها فهمیدم همه سالهایی که بر جمهوری اسلامی گذشته، پر حادثه بودن و من توجهی نمیکردم... ولی خب اون موقع هیچی نمیدونستم... هیچی به معنای واقعی!

 حجم بالای فعالیت های سایبری دو دسته ی دعوا در اون سال باعث شد بیشتر اطلاعات کسب کنم و بهتر اطرافم رو بشناسم... نمیشد با دیدن این دو دستگی، از یکی شون طرفداری نکرد... اون زمان حس کردم حق با جمهوری اسلامی هست هرچند نه تمامِ حق اما از دسته ی مقابلش محق تره... مهمترین جاها یا راه هایی که به این شناخت منو رسوندن، اولش وبلاگ دوئل بود و کارهای گرافیکیِ آقای میثم محمدحسنی که تا جاییکه یادم میاد بی نظیر بود در وب و مثل یک سرباز تنها توی میدون جنگ داشت تلاش میکرد... همین تک و تنها بودن ایشون در عرصه تولید محتوای تصویری، شاید باعث یک جور مظلومیت شده بود و این مظلومیت های در عین اقتدار هم همیشه جذابه... از وبلاگ دوئل که بدها تبدیل به سایت شد هم با وبلاگ حسین قدیانی آشنا شدم (قطعه26) که انصافاً قلمش جادویی بود... هرچند گاهی میشد که هم نظر با متن ایشون نباشم ولی همیشه تا الآن متنهاشون رو دوست دارم... به خصوص طنز نوشته هاشون... آها! بعدش تصمیم گرفتم که منم مثل همین برادرهای بزرگوارم، سربازی کنم برای جمهوری اسلامی در فضای مجازی و این شد که شده!

 

* برای آنهایی که با فضای سایبر آشنا هستند، طرح های شما به گونه ای متفاوت می نماید. به طوری که وقتی مخاطب آن را بینیند کاملاً متوجه این تفاوت می شود و به سادگی از آن نمی گذرد. بفرمایید چگونه طرح های خودتون رو انتخاب می کنید، از نظر موضوع و نوع طرح؟

 - تکذیب میکنم... همه اش فوتوشاپه!!

 همونطوری که گفتم دنبال کردن مطالب اینترنتی از سال 88 به بعد و الگو گیری از دوئل باعث شد که هر مطلبی در ذهنم تصویری میشد رو سعی کنم عملی کنم و بسازمش تا تصویری که خودم دریافت کردم رو به بقیه هم نشون بدم... اولش خیلی بی هدف بود و در شاخه های مختلف و البته کمتر سیاسی... هنوزم هم کمتر دوست دارم درباره سیاست بازی کار بسازم. چون دیدم کسانی که سال 88 پریشان شدن و فریادشون بلند شد، مسئله شون سیاست نبود... مسئله شون مذهب بود و فرهنگ.

 الآن هم بخاطر فعالیتم توی شبکه اجتماعی افسران و بخاطر همفکری و ایده گرفتن از کاربران اونجا، فکر میکنم کارهام خیلی هدفمند تر و از نظر فنی هم با کیفیت تر از قبل شده.

 

* با خبر شدیم که یکی ازآثار شما که انیمیشن بوده، خیلی مورد استقبال قرار گرفته و در شبکه های خارجی بازنشر داده شده و باعث اعجاب و شگفتی آنها شده. لطفا در خصوص این انیمیشن توضیح بدید و بفرمایید چطور خودتون از این موضوع باخبر شدید و چه عکس العملی داشتید؟

 انیمیشن هایی که ساخته شدن هم بخاطر حضور و ایده گرفتن از اعضای سایت افسران بوده... قبل از انیمیشن «پرونده هسته ای» آنچنان رایج نبود که کاربر فضای مجازی یا یک وبلاگ نویس، وبلاگش رو با یک انیمیشن بروز کنه اما حالا داره کم کم زیاد میشه... اون انیمیشن فکر کنم ساختش از صبح روز برگزاری نشست 5+1 و ایران در مسکو شروع شد و بعد از ظهرش روی سایت افسران قرار گرفت. یکی از کاربران افسران که جز خبرنگاران حاضر در مسکو بودن، این کلیپ رو دانلود کردن و بین خبرنگاران دیگه پخش کردن و اونها هم در سایت های خبری خودشون. اینجوری حتی مورد استقبال خارجی ها هم واقع شد! البته چون قرار بود سریع برسه، آنچنان روش کار نشد و خیلی از نظر فنی ایراد داره ولی خب شد دیگه... الحمدلله

 در مورد عکس العمل هم چون میدونستم ضعیفه و هیچ انتظاری نداشتم، با شنیدن این خبرها معلمومه که  ذوق مرگ شدم! :)

 

*چقدر وجود حسّ و حال و فضا در کشیدن طرح هایتان تأثیر دارد؟

 - اصولاً که حسش نیست! حتما باید باشه تا بتونم بکشم.

 

*کدام یکی از طرح هایتان را بیشتر دوست دارید و چرا؟

 - چون میدونستم این سوالو میپرسید، کلی فکر کردم و دیدم هیچکدوم رو بیشتر از طرح «یا صاحب الزمان» دوست ندارم. کلا کارهایی که بازسازی یک واقعه دینی بوده مثل شکافتن رود توسط حضرت موسی علیه السلام یا کارهای عاشورایی یا دو طرحم برای فاطمیه یا بازسازی واقعه غدیر خم رو خودم خیلی دوست دارم... و اینکه چرا؟! ... من چه دانم... من چه دانم.

 

*آیا در کشیدن طرح ها، الگویی هم دارید و مشوق شما چه کسی است؟

 - یک دوست مجازی دارم به نام مصطفی که شیعه عربستانی است و البته بخاطر فشارهای پادشاهی سعودی، هم اکنون ساکن آمریکاست. مدلهایی که برای شمایل ائمه در کارهام استفاده میکنم رو ایشون تهیه کردن و اگر نبود، این کارهای من و خیلی طرح های مذهبی دیگه در سراسر دنیا نبودن!... البته شایدم بودن! چون همه اینها خواست خداست... به هر حال ایشون خیلی کمک کرد با نظراتش تا من به یه سبک خاص برسم... وقتی هم که طرح ها رو منتشر کردم، از کسانی که تعریف و تمجید کردن تا کسانی که نقد کردن و حتی فحش دادن! باعث تشویق من شدن که بیشتر از این کارها بسازم.

 

*همانطور که می دانید ما در سایت "حرف تو" مطالب وبلاگ های جنگ نرم را بازنشر می دهیم. به نظر شما کارکرد شبکه های اجتماعی در جنگ نرم تا چه میزان مفید و مؤثر است؟

 - خیلی خیلی... شبکه های اجتماعی و سایت های بازنشر اگر نبودند، بسیاری از وبلاگها نمی تونستند یک بیننده در روز داشته باشن. از طرفی کاربر های این شبکه ها هم با سلایق مختلفشون و نظراتشون و تعداد لایکها و مثبتهاشون، روی متن ها و عکسها ارزش گذاری میکنن... من خودم از کامنتهای باربط و بیربط به یک عکس معمولی حتی، گاهی به نتایج خیلی عمیقی میرسم و بعضی هاشون تبدیل به پوستر هم میشن.

 

*چند ساعت در روز را به کار طراحی می پردازید؟

 - همش بستگی به اینه که حسش باشه یا نه... گاهی هیچ ساعت و گاهی هجده ساعت!!

 

*دورنمای انتخابات 92 را چگونه ارزیابی می کنید؟

 - مردم ایران، انقلابشون و امامی که منتظر هستن رو دوست دارن. میدونن راه رسیدن به ایشون، سرپا نگه داشتن این نظامه. میدونن یکی از راه های کمک کردن به ایستادگی جمهوری اسلامی، همین راهپیمایی ها و انتخاباته. میدونن که بودنشون ارزش داره... پس هستن... همیشه بودن و در این اتخابات هم ان شاءالله میان که هم خودی نشون بدن و هم کسی رو انتخاب کنن که به چیزهایی که به خواسته هاشون اهمین بده. به اطاعت از ولیه فقیه اهمیت بده. به خم نشدن سر این نظام الهی جلوی شیطان و داردسته اش اهمیت بده... اما همین مردم... همین ما مردمِ ایران، آدم های نقدپذیری نیستیم و تحمل نداریم کسی روی حرفمون حرف بیاره... همینه که بخاطر کوچکترین چیزها... بخاطر شکل یقه هامون، دست به یقه میشیم! و این نه تنها بده که خیلی خطرناکه...

 

*فکر می کنید چرا مسؤولان به اختلاف افکنی و رسانه ای کردن آنها روی آورده اند و حرف رهبری را گوش نمی دهند؟ این اتفاقات چه تأثیری در رویکرد مردم نسبت به نظام دارد؟

 اصلا نمی فهمم در سر این مسئولین چی گذشت که چنین کارهایی کردن اما امیدوارم اگر تا قبل از این حرف رهبرمون رو گوش نکردن، اینبار بشنون و بفهمن و تکرار نکنن... مردم ایران هم خیلی مهربان و آرام هستن چون رهبرشون خیلی مهربان و آرامه... مسئولین این نظام نیومدن که شاهی و سروری کنن... اومدن که نوکری کنن... اربابشون هم مردم هستن... با خودشون فکر کنن اگر نوکرها صداشون رو جلوی ارباب بالا ببرن، ارباب چیکارشون میکنه؟!

 

*به عنوان یک فعال در فضای سایبری، آداب فعالیت در فضای سایبری بخصوص در شرایط کنونی را برای وبلاگ نویسان و افرادی که تازه پا در این عرصه گذاشته اند، تشریح بفرمایید.

 اخلاق همه جا بدرد آدم میخوره... مجازی و واقعی نداره... ادب و نقدپذیری و سعه صدر و منطقی شنیدن و منطقی گفتن.

 

*به نظر شما وبلاگ نویسان از چه ابزارهایی می توانند استفاده کنند تا مطالبشان بیشترین تأثیرگذاری و فرصت دیده شدن را داشته باشند؟

 نمیدانم... اما خوبه آدم در مسائلی که نمیدونه یا نمیفهمه، از اونی که میدونه و میفهمه، تقلید کنه.

 

* الگوهای سایبری شما از نظر خط فکری و وبلاگ های برتر کدام ها هستند ؟

 اگر به این سوال شما همینجوری جواب بدم، باعث آبرو ریزیِ اون دوستان هستم... اما میتونم بگم خیلی متاسف شدم از خداحافظیِ میثم محمدحسنی و بسته شدن دوئل... خیلی خدمت کرد ایشون و خیلی افرادی مثل خودش و در راه خودش رو اگر نگم تربیت کرد، که حداقل باعث شد ادامه دهنده راهی باشن که ایشون توی اون قدم بر میداره... دوئلفا مثل یک فرمانده بود که خیلی نیش و کنایه شنید و شاید دیگه تحملش رو نداشت. هرچند غیر از سایت دوئل در نصر تی وی و چندجای دیگه هم فعال هست و وقت نمیکنه که دیگه خیلی طرح و پوستر بذاره روی سایتش اما... کاش خداحافظی اش رو نمی نوشت.

 همچنین با تشکر از قطعه26، عکاس مسلمان، شیعه والپیپر، منتظرآرت، سایت افسران و همه گرافیستهای مذهبی فعال در سایبر

 

*تفاوت عملکرد رسانه های بیگانه و خودی در تأثیرگذاری بر مخاطب و القای پیام را در چه مواردی می دانید؟

 - تفاوت در طرز فکر و اینکه چیزی که اونها میخوان مادی و عینی هست و در دسترس ولی چیزی که ما میخوایم غیبی هست و دور از دست همگان، که بر کسی پوشیده نیست... اما اون چیزی که باعث میشه عملکرد اونها بهتر از ما باشه، روحیه جمعی و گروهی شون هست... اینکه همه با هم میتونن به توافق برسن و مهربانانه کار کنن... چیزی که اصلا در ذات ایرانی ها نیست!

 وقتی کار گروهی شد، برنامه ریزی و زمان بندی و همفکری هم میاد و همه اینها باعث میشه یک اثر پیشرفت کنه.

 

*آیا طرحی در موضوع مذاکره آمریکا با ایران دارید؟

 هنوز کاری نساختم... اگر ایده ای به ذهنم برسه یا کسی پیشنهاد بده، میسازم ان شاءالله

 

*در بحث موضوعات فرهنگی، مهمترین بحث روز جامعه ما حجاب و عفاف است.. در فضای مجازی می بینیم فعالیت های گسترده ای در خصوص ترویج این مقوله صورت می گیرد. به نظر شما آیا این زحمات در فضای مجازی نتایج محسوسی در فضای حقیقی و اصلاح وضعیتی که در خیابان ها شاهدش هستیم، دارد؟

 - مسلما داشته... اما مشکل اینجاست که بیشتر آثار ایجابی و خوب ما درباره چادر هست و کمتر کار خوبی انجام شده که بدون توهین و تحقیر نسبت به طرف مقابل و با دلیل و منطق به حداقل ها هم بپردازه و فقط نگاهش محدود به پوشش بانوان نباشه و رفتار و نگاه همه اقشار جامعه اعم از مردها رو هم در نظر بگیره... اگر هم بوده، نتیجه معکوس داشته و اوضاع رو بدتر کرده... بیشترش هم بخاطر اینه که از بچگی به ما فهموندن حجاب و عفاف برای زنه... در حالیکه اگر تقاضایی از طرف مردهای خیابون نباشه، وضع زنهای خیابون هم اینجور نیست... ضمناً به نظر من، بد ترین معیار برای سنجش دین و ایمان مردم، کف خیابون هاست... آدم حسابی ها یا در منزل هستن و یا سر کار و یا در مسجد و دانشگاه... اینقدر وقتشون پر هست که بیهوده در خیابون نچرخن.

 

* در پایان اگر صحبت و یا پیام خاصّی دارید که در مصاحبه ذکر نشد، بفرمایید. مشتاق شنیدن صحبت های ارزنده شما هستیم.

 ممنون از اینکه قابل دونستین... همینکه فکر کردین مصاحبه با بنده میتونه مفید باشه، باعث خوشحالیم هست.

 

*از شما می خواهیم طبق روال مصاحبه های سایت "حرف تو" چند کلمه ما می گوییم و شما اولین کلمه یا عبارتی که در وهله اول به ذهنتان می رسد، را بفرمایید.

 

 خانه: آخه اینجوری که نمیشه! من با هر کلمه شنیدن، یک دنیا مطلب میاد توی ذهنم... اگه قبول میکنین که فکر کنم و یکیشون رو انتخاب کنم، اون وقت... باید بگم امیدوارم دوباره مصداق اون شعره نشیم که خونه پناهگاهه، بیرون جنگ!

 شهدای هسته ای: تاثیر خون مصطفای شهید هیچوقت از ذهنم بیرون نمیره.

 آیت الله بهجت: آدم میتونه با افتخار سرشو بالا بگیره و بگه او گیلانی بود و منم. بعد سرش رو بندازه پایین و بگه او کجا و ما کجا؟

 کپی پیست: اگر بدون درک مطلب و برای پر کردنه، خدا نسلش رو ورداره ولی اگه از روی فهم مطلب و برای نشر معارف الهی باشه، خدا بهش برکت بده!

 عکاس مسلمان: ایام سالگرد مجروحیتش هست... امیدوارم همیشه موفق باشه و هیچوقت خداحافظی نکنه!

 راهپیمایی 22 بهمن: روزی که جمهوری اسلامی از خونه درمیاد.

 جبهه: یاد عکسای بابام افتادم و خاطراتی که هیچوقت از زبان خودش نشنیدم.

 دست تنها: چقدر خوب انتخاب کردین کلمات رو! بماند

 عاقبت ننگ: هیچی... ما هم منتظریم فعلا

 بحث های فیسبوکی: ریشه هرچیز وقت تلف کنی بخشکه ان شاء الله!

 دنیا: منتظرم تموم شه بزنم کانال بعد!

 هنر:
گوهر

 سبک زندگی: چیز خوبیه!

 اخلاق رسانه‌ای: اینم چیز خوبیه!

 ظهور: خیلی دور، خیلی نزدیک

 ولایت فقیه: اطاعت کافی نیست. آدم باید عاشقش باشه

 

با تشکر فراوان از اینکه با ما همراه بودید. برای شما آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.

 

منبع :  "حرف تو"

نظرات 1 + ارسال نظر
سید جلال جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:35 ب.ظ http://www.seyedjalal1374.blogfa.com

سلام ممنون که مطلب رو از وبلاگم به وبلاگ خودتون انتقال دادید وبلاگ بسیار زیبایی دارید یاعلی

سلام

مطالب خوب همیشه ارزش انتشار دارند.

ممنون می شوم اگر ما را از مطالب جدیدتان با خبر کنید.

موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد