چگونه دانش آموزان را علاقمند به قرآن کنیم
1. یکی از جاذبههای قرآنی که برای انس دانشآموزان با قرآن میتوان ایجاد کرد، صدای خوش است و معلمان در کلاسهای قرآن نه تنها خود بلکه دانشآموزان را نیز مجاب کنند که قرآن را با صدای خوش و زیبا تلاوت کنند تا از این طریق انس بیشتری با قرآن در میان دانشآموزان ایجاد شود.
روش دیگر در تدریس قرآن را روش تفکیکخوانی آیات قرآن است آموزش قرآن به دانشآموزان باید به روش تفکیکخوانی و آوایی انجام شود و به طور قطع در صورتی که آموزش به صورت تفکیکخوانی و آوایی انجام شود، سبب میشود تا دانشآموزان سریعتر از روشهای دیگر آموزش دیده و مجذوب قرآن شوند. باید بتوانیم در مدارس شیوه تفکیکخوانی قرآن را پیاده کرده و این شیوه را به صورت یک طرح جامع در تمامی مدارس گسترش دهیم.
2. خارج کردن کلاسهای قرآن از حالت نظری به حالت عملی روشی دیگر برای موفقیت در تدریس قرآن و جذب دانش آموزان است : با خارج کردن کلاسهای قرآن از حالت نظری به عملی و برگزاری محافل انس با قرآن در سطح مدارس میتوانیم دانشآموزان را به سمت قرآن جذب کنیم.
3. بحث کرسیهای تلاوت که مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) نیز بر راهاندازی این کرسیها تاکید داشتهاند، کرسی تلاوت که از توصیههای مقام معظم رهبری نیز بوده است باید در مدارس مورد توجه قرار گیرد و معلمان قرآن باید زمانی را برای شنیدن قرآن کریم اختصاص دهند.
4. استفاده از نوارهای تلاوت قاریان برجسته داخلی و خارجی.
شیوه کرسیهای تلاوت و شنیدن تلاوت قاریان برجسته داخلی و بینالمللی در مدارس ما به چشم نمیخورد، افزود: شنیدن آیات کلامالله مجید یکی از بهترین شیوهها و روشهایی است که میتواند انس زیادی با قرآن در میان دانشآموزان ایجاد کند.
استفاده از نوار و سیدی صدای قاریان مشهور در کلاسهای قرآن و حتی در منازل نیز تاثیر بسزایی در یادگیری قرآن کریم و انس با آن دارد.
5. دعوت از اولیا دانشآموزان و برگزاری کلاسهای قرآن با شیوههای جدید آموزشی برای خانوادهها را می توان زمینهای برای جذب دانشآموزان به روخوانی و روانخوانی قرآن برشمرد.
6. در آموزش قرآن به دانشآموزان نباید هیج اجباری وجود داشته باشد، روخوانی، روانخوانی و فصیحخوانی قرآن از جمله مباحث آموزشی قرآن است که هر چند از سوی دارالقرآن شروع شده و در حال انجام است اما باید این مباحث در آموزش و پرورش تا جایی رشد کند که نه تنها دانشآموزان بلکه تمامی اقشار جامعه بتوانند به راحتی قرآن را تلاوت کرده و جذابیتها و جاذبههای قرآن را درک کنند.
7. حفظ بعضی سوره های کتاب درسی.
8. آشنایی با برخی از داستان های قرآن کریم.
9.فراگیری معنای برخی از کلمات ساده و عبارات کوتاه قرآن.
10. قرآن را به صورت منظّم هم خوانی کنند.
11. برگزاری جشن قرآن.
12.نصب پوسترهای مربوط به عبارات و سوره های قرآن در کلاس و خواندن در حین نگاه کردن به عبارات قرآنی.
13.تبدیل داستانهای قرآنی به نمایش و اجرای آن توسط دانش آموزان، با استفاده از قصّه گوی سمبلیک.
14. خواندن کتاب داستان های قرآنی توسط آموزگار و یا دانش آموزان.
15. استفاده از نمودار تشویقی، مخصوص درس قرآن ، به پیشنهاد اولیای دانش آموزان.
16. تشویق و معرفی دانش آموزان در برنامه صبحگاهی و یا نماز جماعت توسط مدیر دبستان با دیدن پیشرفت های آنان از نزدیک در زمینه قرآنی ، و ارائه فعّالیّت های انجام شده توسط دانش آموزان.
17. استفاده از بازی ها و اشعار قرآنی بنا به توصیه کارشناسان مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان.
18.خواندن سوره ها و آیه های قرآنی به صورت دسته جمعی در ابتدای هر زنگ و قبل از شروع کلاس.
19. استفاده از نشانگر جذاب برای خط بَری عبارات قرآنی توسط دانش آموزان.
20. استفاده از آموزه های قرآنی به عنوان مهارت های زندگی و درس هایی از قرآن به صورت آیه – معنی و تصویر کودکانه – و تکرار و تمرین آنها و توضیح عبارات از روی تصویر آن، توسط دانش آموزان و نگهداری آنها در دفتر قرآنی شان.
21. آموزش آیت الکرسی و حفظ آن توسط دانش آموزان با تکرار و تمرین آموزگار در ابتدای شروع هر ساعت درسی.
22. آموزش بعضی از سوره های کوتاه به سه زبان فارسی – عربی – انگلیسی ، برای حفظ، با تکرار و تمرین و هم خوانی در ابتدا و شروع هر ساعت درسی.
23.تهیه دفتر قرآنی شکیل وزیبا همراه با طرح روی جلد یکسان و جذاب و مرتبط به قرآن برای تمام دانش آموزان.
24. گوش دادن قرآن از نوار ، در 10 دقیقه ابتدای هر روز و در هنگام انجام فعّالیّت های هنری مانند نقاشی، کاردستی و ...
25. خواندن عبارات قرآنی به صورت آهنگین و دلنشین و دارای ریتم جذاب ،همراه با کف زدن و هم خوانی.
26. حفظ آیات و ترجمه ی آنها ، به عنوان " درس هایی از قرآن " همراه با تصویر مربوط به آیات.
27. خواهش و درخواست از اولیا برای تلاوت قرآن در هر روز در کنار دانش آمورزان در خانه.
28. استفاده از شیرینی و شکلات در زنگ قرآن.
29. بهتر است در امور قرآنی نیز مانند امور ورزشی، به قرآن آموزان، قاریان، حافظان و عاملان به قرآن مدال ها و نشان های قرآنی هدیه گردد و اهداء هدایا و جوایز نفرات برتر مسابقات قرآنی در مجالس رسمی به صورت مطلوب انجام گیرد.
30. اولویت ثبت نام در مدرسه ها، مراکز آموزشی، فرهنگی و ورزشی، و ارائه تخفیف شهریه ثبت نامی و ایجاد سایر تسهیلات برای حافظان، قاریان و علاقمندان به قرآن، باعث انگیزه و گرایش کودکان و نوجوانان به قرآن کریم می شود.
31.آوردن قرآن در جایگاه توسط حاملان قرآن.
32. تبیین جایگاه قرآن به عنوان کتاب زندگی.
32. دانش آموزان را تشویق کنید تا با زمان سنج, سرعت تلاوت خود را در کلاس و منزل افزایش دهند.
33. دفترچه ای برای خواندن روزانه ی قرآن کریم تهیه کنید تا دانش آموزان تلاوت روزانه ی خود را در جداول مربوطه علامت بزنند.
34. دانش آموزان را تشویق کنید در بین نماز ظهر و عصر یک صفحه یا کمتر از آن را در نمازخانه ی مدرسه بخوانند.
35. با پرسش از معنای کلماتی که در فارسی و قرآن مشترک هستند, بچهها را به فهم لغات و ترجمه ی آن و نیز یافتن همخانواده ی لغات عادت دهید.
36. داستانهایی درباره ی اهمیت و فواید انس دائمی با قرآن کریم برای دانش آموزان بیان کنید.
37.از قاریان مشهور شهر, منطقه و مدرسه برای مراسم آغازین صبحگاه و ظهرگاه دعوت کنید.
38. فضائل تلاوت برخی از سورهها و آیات را به زبان ساده برای آنان شرح دهید.
39. به فضا سازی قرآنی در مدرسه و کلاس ها اهمیت بیش تری بدهید مانند دیوار نویسی, پارچه نویسی, تراکت و...
40. مدرسه ی قرآن و دارالقرآن های شهر را به دانش آموزان معرفی کنید.
41. از مدیر مدرسه بخواهید تا از کلاس شما بازدید کند و در حضور او دانش آموزانی را که هر روز قرآن می خوانند تشویق کنید.