پیشنهادهایی برای تقویت حافظه

وبلاگ " حوزه شهید فهمیده گلوگاه " نوشت :

چه می‌شد اگر با یک بار نگاه کردن به صفحه ، همان موقع همه ی اطلاعات در ذهنت ثبت شود ؟ عالی نبود اگر تاریخ تولد دوستت در

ذهنت می‌ماند و یا یادت نمی‌رفت کتابت را کجا گذاشته ای ؟ به هر حال انسان حافظه ی دوربین وار ندارد ، اما می‌تواند قدم‌هایی برای تقویت حافظه اش بردارد . تو هم چه بخواهی قهرمان مسابقه ی حافظه ی جهان شوی یا خیلی راحت به یاد بیاوری کلیدت را کجا گذاشته ای ، خواندن این مطلب می‌تواند برایت جذاب باشد .

  

*مراعات حال حافظه ات را بکن

 حافظه ی بیچاره که رایانه نیست . کلی چیز هست که باید در گوشه و کنار نگه دارد و در وقت مبادا سریع تحویل جناب عالی بدهد . بنابراین سعی کن بار اضافی روی دوشش نگذاری . منظورم این است که چیزهایی را که معمولا به آنها نیاز پیدا می‌کنی ( مثل کلید یا عینک ) در یک جای مشخص قرار بده ( مثلا داخل ظرف تزئینی روی میز ) ، چیزهایی مثل تلفن‌ها و آدرس‌های جدید را هم همان موقع در دفتر تلفنت یادداشت یا وارد حافظه ی موبایلت کن .

 

*تکرار و تکرار و تکرار

 اطلاعات تازه ای را که باید به خاطر بسپاری ، به طور مرتب برای خودت تکرار کن ، بهترین راه این است که ابتدا هر روز این کار را بکنی و به تدریج فاصله ی رجوع به آن را کم کنی تا این که به طور کامل به خاطر سپرده شود .

 

*رابطه بساز تا به یادت بماند  

 این که خیلی‌ها نمی‌توانند شماره تلفن دوستشان را به خاطر بسپارند ، دلیل دارد :

 ۵۳۲۵۴۹ فقط چند شماره ی پشت سر هم است که در واقع هیچ ارتباطی به دوست عزیز آدم ندارد ! در این جور موارد می‌توانی از تکنیک‌های یادگیری استفاده کنی و برای چیزهایی که باید به خاطر بسپاری ، مجموعه ای از چیزها بسازی .

 مثلا درباره ی تلفن خاص ، اول آن را به شکل حروف روی کاغذ بنویس : پنج سه دو پنج چهار نه . حالا سعی کن با حروف‌های اول شماره‌ها ، جمله ای با معنی بسازی و ارتباطی هوشمند ایجاد کنی ، مثلا « پروانه سر درخت پرید ، چرا ؟ نمی‌دانم .»

 

*به ذهنت نرمش بده

 کسب تواناییهای ذهنی جدید و به خصوص پیچیده مثل یادگیری یک زبان جدید یا نواختن ساز ، حافظه و ذهن آدم را قوی تر می‌کند . سرگرمی‌هایی مثل پازل ، جدول کلمات متقاطع ، سودوکو و ... نیز کمک می‌کنند که ذهنت تیز و آماده باقی بماند .

 

*خوب بخور ، درست بخور

 از قدیم گفته اند : عقل سالم در بدن سالم است . بنابراین اگر می‌خواهی حافظه ی سالمی‌داشته باشی ، باید رژیم غذایی سالمی‌داشته باشی . بهترین کمک برای حافظه ، غذاهای دارای آنتی اکسیدان مثل کلم بروکلی و اسفناج هستند . تنفس عمیق و آهسته تر در واقع شیوه ی کارکرد مغز را تغییر می‌دهد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد